........................................................
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]
There are another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................
+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi
Setelah wafat ayahandanya Imam Muhammad al-Baqir AS, Imam Ja’far
al-Sadiq menggantikan ayahandanya sebagai Imam kaum Muslimin yang keenam
sesuai dengan hadith-hadith yang menetapkannya. Beliau menjadi Imam
kaum Muslimin dari tarikh 7 Zul Hijjah tahun 114 Hijrah hingga 15 Rejab
148 hijrah iaitu selama kira-kira 34 tahun. Beliau menjadi Imam ketika
berusia kira-kira 31 tahun dan wafat ketika umurnya mencapai 65 tahun.
Dengan ini juga bermakna Imam Ja’far al-Sadiq AS dapat hidup melalui
zaman keruntuhan Bani Umayyah dan permulaan Dinasti Bani Abbasiyyah.
Zaman remajanya Imam Ja’far al-Sadiq AS melalui zaman khalifah Bani
Umayyah yang terdiri daripada al-Walid bin Abdul Malik (86-96H),
Sulaiman bin Abdul Malik (96-99H), Umar bin Abdul Aziz 96-101H), dan di
zaman awal dewasannya Imam al-Sadiq AS melalui zaman Yazid bin Abdul
Malik (101-105H), dan di zaman beliau AS menjadi Imam kaum Muslimin,
beliau AS melalui zaman pemerintahan Hisyam bin Abdul Malik (105-125H),
Al-Walid bin Yazid (125-126H), Yazid bin Al-Walid (126H), Ibrahim bin
Al-Walid (126H), dan Marwan bin Muhammad (127-132H). Seterusnya Imam
Ja’far al-Sadiq AS melalui pula zaman awal pemerintahan Bani Abbasiyyah
iaitu zaman khalifah al-Saffah dan al-Mansur (136-158H).
Kezaliman Khalifah-khalifah Bani Umayyah
Al-Walid bin Abdul Malik adalah orang yang bertanggungjawab ke atas
pembunuhan datuk Imam Ja’far al-Sadiq AS, Imam Ali Zainal Abidin AS pada
tahun 95 Hijrah. Al-Walid berasa cemas melihat kedudukan Imam Ali
Zainal Abidin AS yang semakin tinggi dan peribadinya yang semakin
dicintai rakyat. Al-Walid sangat khuatir kedudukan Imam Ali Zainal
Abidin yang akan mengancam kekuasaannya. Maka pada tahun 95H, dengan
perantaraan saudaranya Sulaiman bin Abdul Malik, ia mengutuskan
seseorang untuk meracunnya secara sulit.
Al-Masudi meriwayatkan:
” Walid adalah penguasa yang zalim. Bapanya
mencadangkan supaya al-Walid memuliakan Hajjaj bin Yusuf; memakai kulit
harimau bintang dan bersedia dengan pedang untuk membunuh sesiapa sahaja
yang menentangnya.”
Al-Walid mematuhi cadangan bapanya itu. Beliau
seperti juga bapanya membiarkan al-Hajjaj bertindak sesuka hatinya,
membunuh dan menyeksa penentang-penentangnya. Al-Hajjaj membunuh Sa’id
bin Jubayr pada zaman al-Walid. Tersebut dalam kitab Tarikh Ibn Jawzi
bahawa penjara al-Hajjaj hanya terdiri daripada dinding sahaja tanpa
bumbung untuk melindungi banduan-banduan daripada panas terik dan
dingin. Masudi menulis: ” Bilangan orang yang dibunuh oleh al-Hajjaj
ialah sebanyak kira-kira 120,000 orang tidak termasuk bilangan yang
dibunuh dalam peperangan. Ketika beliau meninggal dunia tedapat
kira-kira 50,000 orang lelaki dan 30,000 orang perempuan dalam
penjaranya dan 16,000 orang perempuan daripada 30,000 orang tadi dalam
keadaan tidak berpakaian.” Inilah panglima yang dilantik oleh Abdul
Malik bin Marwan bapa al-Walid dan al-Hajjaj inilah yang dimuliakan oleh
al-Walid bin Abdul Malik.
Apabila Hajjaj mencapai usia 54 tahun beliau menderita sakit perut
yang berlangsung selama 15 hari. Dalam tempoh tersebut dia menyedari
kematian sudah menghampirinya. Tabib yang dipanggil untuk merawarnya
mengikat secebis daging dan dimasukkan ke dalam tekaknya. Apabila
dikeluarkan daging itu, tabib itu mendapati sejumlah ulat yang telah
melekat kepadanya. Dalam tempoh penderitaan itu, al-Hajjaj juga
mengalami penyakit kesejukan dan mengigil. Al-Hajjaj diletakkan di sisi
unggun api yang besar yang mampu membakar kulitnya tetapi dia tidak
merasakannya. Al-Hajjaj menghubungi Hasan al-Basri.
Hasan al-Basri
berkata:” Aku telah menjelaskan kepada kamu supaya jangan mencabul hak
hamba-hamba Allah tetapi kamu telah melakukan lebih dahsyat daripada
itu.”
Hajjaj berkata:” Aku tidak meminta kamu mengubatiku tetapi aku
hanya kamu berbuat sesuatu supaya aku tidak mati secepat mungkin.”
Al-Hajjaj akhirnya mati juga. Ketika berita kematiannya sampai kepada
Hasan al-Basri, beliau lantas bersujud syukur kepada Allah SWT dan
berkata:
” Wahai Tuhan, sebagaimana Engkau telah mencabut nyawanya maka
hentikanlah dasar-dasarnya yang cabul itu.”
Hajjaj di kuburkan di Wasit.
Al-Walid mengatus majlis perkabungan ke atas kematiannya. Allah SWT
telah menghina kematian Hajjaj bin Yusuf tetapi al-Walid bin Abdul Malik
mahu memuliakannya.
Al-Walid bin Abdul Malik meninggal dunia selepas memerintah selama 9
tahun 1 bulan dan jawatan khalifah kemudian disandang pula oleh
saudaranya Sulaiman bin Abdul Malik. Pada masa ini usia Imam Ja’far AS
kira-kira 13 tahun. Jawatan Imam kaum Muslimin di pegang oleh
ayahandanya Imam Muhammad al-Baqir AS. Di zaman pemerintahan Sulaiman
(96-99H), tidak ada apa-apa pembangunan dan kebajikan yang dilakukannya
selain daripada membina istana-istana yang cantik untuk mengisi wanita
dan jariah yang cantik-cantik bagi keperluan peribadinya. Ahli sejarah
tidak begitu banyak mencatat riwayat hidupnya selain daripada beberapa
peristiwa kejam yang dilakukannya ke atas pemimpin-pemimpin Islam yang
telah berjasa di zaman pemerintahan khalifah-khalifah sebelumnya.
Sulaiman bertanggugjawab mengbunuh Muhammad bin Qasim yang telah membuka
Sind di India. Beliau turut membunuh Qutaibah bin Muslim yang telah
membuka wilayah Khurasan dan sekitarnya. Beliau juga membunuh Musa bin
Nusair yang telah membuka Sepanyol. Faktor utama pembunuhan-pembunuhan
itu ialah iri hati dan curiga terhadap panglima-panglima itu yang
dijangka akana menggulingkannya daripada takhta kerajaan.
Sulaiman bin Abdul Malik meninggal dunia pada hari Jumaat 20 Safar 99
Hijrah dan pada hari yang sama Umar bin Abdul Aziz dilantik menjadi
khalifah baru Bani Umaiyyah yang kelapan. Usia Imam Ja’far al-Sadiq AS
ketika itu kira-kira 16 tahun.
Khalifah Umar bin Abdul Aziz dibesarkan
dalam keluarga Bani Umaiyyah yang mencerca Imam Ali AS di atas mimbar
pada hari Jumaat. Namun demikian gurunya yang bernama Ubaydullah bin Abd
bin Utbah bin Mas’ud adalah pengikut setia Imam Ali AS dan Ahlul Bayt
AS tetapi beliau tidak mengisytiharkan pendiriannya itu secara
terang-terangan kerana khuatir akan keselamatan nyawanya. Ketika Umar
masih kecil, Ubaydullah mendapat kesempatan menjelaskan Umar tentang
kebesaran dan kemuliaan Imam Ali AS. Kisah bagaimana cercaan terhadap
Imam Ali AS dihentikan oleh Umar bin Abdul Aziz diceritakan oleh Ibn
Athir dan Ibn Abil Hadid seperti berikut:
” Aku (Umar bin Abdul Aziz) belajar Qur’an daripada seorang keturunan
Atbah bin Masud. Pada suatu hari beliau berjalan melintasi aku ketika
aku sedang bermain dengan kawan-kawanku dan mencerca Saidina Ali. Beliau
nampak tidak senang apabila menyaksikan hal ini dan terus ke masjid.
Aku mengekori beliau ke masjid untuk mempelajari al-Qur’an daripadanya.
Guruku tidak memperdulikanku dan memanjangkan solatnya dan nampaknya
beliau tidak menyukai perbuatan aku tadi. Aku bertanya kepadanya mengapa
beliau tidak menyukai perbuatan aku itu.
Beliau bertanya kepadaku:”
Adakah kamu juga mencerca Saidina Ali selama ini?” Aku mengiyakannya.
Beliau berkata:” Dari mana kamu dapat tahu Saidina Ali dibenci Allah
SWT? Aku berkata: ” Adakah Ali salah seorang ahli Badar?”
Beliau
berkata:” Kejayaan Perang Badar adalah untuk Ali.”
Aku berkata:” Aku
tidak akan mencerca Saidina Ali pada masa akan datang.” Guruku meminta
aku berjanji bahawa aku tidak akan melakukan perbuatan mencerca Saidina
Ali pada masa akan datang dan aku pun memenuhi permintaannya itu.”
Umar bin Abdul Aziz selanjutnya berkata:” pada Hari Jumaat ayahku
berdiri di atas mimbar di Madinah menyampaikan khutbah dan berucap
dengan fasihnya. Walau bagaimanapun apabila dia sampai kepada kata-kata
cercaan kepada Saidina Ali dia menjadi tergagap-gagap, rendah suara dan
mendapati sukar untuk menyatakan cercaan itu. Aku memikirkan hal itu.
Pada suatu hari aku bertanya kepada ayahku:” Ayah seorang pemidato yang
fasih.” Ayahku berkata:” Engkau menyedari perkara itu?”
Aku menjawab:”
Ya.” Ayahku kemudian berkata:” Jika orang-orang Syria dan lain-lain
mengetahui kebaikan-kebaikan Ali, mereka tidak akan mentaati kita
sebaliknya mereka akan menyebelahi keturunan Ali.”
Aku ingat kata-kata
ini dan kata-kata guruku semasa aku kecil dulu dan aku berjanji kepada
Allah Azawajalla seandainya aku menduduki jawatan khalifah, aku akan
menghentikan cercaan terhadap Saidina Ali.”
Umar bin Abdul Aziz menunaikan janjinya dan melarang cercaan terhadap
Saidina Ali di atas mimbar dan memerintahkan ayat berikut dibaca bagi
menggantikan cercaan tersebut:” Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu)
berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat dan Dia
melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi
pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.” (Q16:90).
Beliau mengirim arahan tersebut ke seluruh pelusuk kota. Tindakannya
ini di ambil sebagai satu tanggungjawab dan seterusnya menjadi amalan
dalam masyarakat. Orang ramai memuji Ibn Abdul Aziz kerana tindakan
beliau itu.
Umar juga bertanggungjawab memulangkan Tanah Fadak kepada keturunan
Fatimah AS. Beliau menyerahkan Tanah Fadak kepada Imam Muhammad al-Baqir
AS. Tindakannya itu mendapat kritikan sebahagian Quraish dan
orang-orang Syria kerana pada tanggapan mereka Umar telah menyalahi
keputusan Abu Bakar dan Umar al-Khattab.
Umar bin Abdul Aziz berkata: ”
Tuntutan Fatimah ke atas Tanah Fadak adalah berasas dan tanah itu adalah
miliknya. Fatimah sebagai penghulu wanita di syurga sudah tentu tidak
akan membuat tuntutan palsu yang disandarkan kepada Rasulullah S.A.W.
Oleh itu dengan tindakan ini aku mengharapkan taqarrub kepada Allah dan
NabiNya dan aku mengharapkan syufaat dari Fatimah, Imam Hasan dan Imam
Husayn. Seandainya aku berada di pihak Abu Bakar, aku akan menerima
permintaan Fatimah dan tidak akan menuduhnya pembohong.”
Umar meninggal dunia pada tahun 101 Hijrah. Kemudian jawatan khalifah
jatuh ke tangan Yazid bin Abdul Malik. Yazid memegang tampuk
pemerintahan selama 5 tahun. Sementara itu ketika itu, usia Imam Ja’far
al-Sadiq AS kira-kira 18 tahun. Berbeza dengan Umar bin Abdul Aziz yang
adil, sebaliknya Yazid melakukan tindakan-tindakan yang sebaliknya.
Beliau menulis surat kepada gabenor-gabenornya supaya kembali ke keadaan
asal. Yazid merampas kembali Tanah Fadak. Seperti juga Yazid bin
Muawiyah, Yazid bin Abdul Malik gemar kepada wanita-wanita dan minum
arak.
Ibn Abdul Rabbih meriwayatkan bahawa Abu Hamzah melukiskan
perwatakan Yazid seperti berikut:” Dia meletakkan Hubabah di sebelah
kanannya dan Salamah di sebelah kirinya. Kemudian dia meminta Hubabah
menyanyikan lagu untuknya dan Salamah menuangkan arak untuknya. Apabila
dia mabuk dia gemar mengoyakkan pakaiannya dan berkata:” Aku mahu
terbang. Terbang ke neraka yang menjadi persemadian si penjenayah.”
Yazid meninggal dunia pada tahun 105 Hijrah dan digantikan pula oleh
Hisyam bin Abdul Malik. Beliau menjalankan dasar yang kejam kepada para
pengikut Ahlul Bayt AS. Hisyam memerintahkan golongan syiah dihancurkan.
Ramai yang dimasukkkan ke dalam penjara dan juga dibunuh. Beliau
merobohkan rumah Kumayt, seorang penyair yang menyokong Ahlul Bayt.
Beliau menulis kepada Khalid bin Abdul Malik, gabenor Madinah supaya
memenjarakan keturunan Bani Hasyim dan melarang mereka meninggalkan
kota. Imam Muhamad al-Baqir wafat pada tahun 114 Hijrah akibat diracun
oleh Ibrahim ibn Walid ibn Abdullah, anak saudara Hisyam bin Abdul
Malik. Pada tahun 121 Hijrah Zaid bin Ali Zainal Abidin AS melakukan
gerakan jihad menentang rejim Hisyam yang zalim itu. Walau bagaimanapun
Zaid terbunuh bersama ramai pengikut-pengikutnya. Berita syahidnya Zaid
disampaikan kepada Imam Ja’far al-Sadiq AS. Imam amat dukacita apabila
mengetahui kejadian tersebut. Imam segera mengirimkan wang seribu dinar
kepada keluarga pengikut-pengikut Zaid yang terkorban.
Selepas peristiwa penentangan Zaid, Hisyam memerintahkan agar seluruh
keluarga Abu Talib, terutamanya para pemukanya harus menjauhkan diri
dari sebarang pemberontakan dan mengutuk para pemimpinnya. Di antara
mereka ialah Abdullah bin Muawiyah dan Abdullah al-Mahdi tetapi nama
Imam Ja’far al-Sadiq AS tidak disebut. Putra Zaid bernama Yahya
meneruskan perjuangan ayahnya tetapi setelah tiga tahun bergiat di
Khurasan, usaha Yahya itu gagal seperti juga ayahnya. Beliau terkorban
ketika menentang khalifah Walid bin Yazid (125-126 Hijrah).
Setelah kematian al-Walid bin Yazid pada tahun 126 Hijrah, Abdullah
al-Mahdi bersama kelompoknya memutuskan untuk bertindak. Pada waktu
menunaikan Haji di Mekah, Abdullah al-Mahdi mengundang kerabatnya dan
para pengikutnya untuk membai’ah putranya Muhammad bin Abdullah.
Pembai’ahan itu pertama kali dilakukan di Masjidil Haram dan kemudian di
al-Abwa dekat Madinah. Menurut Abu Faraj, di antara yang mengangkat
sumpah adalah tiga Abbasiyyah bersaudara iatu Ibrahim al-Imam, Abul
Abbas al-Saffah dan Abu Ja’far al-Mansur serta anggota lain dari
keluarga Abbasiyyah. Walau bagaimanapun, Al-Tabari hanya menyebut nama
Abu Ja’far al-Mansur sahaja yang mengangkat sumpah membaiah Muhammad bin
Abdullah.
Pada tahun 129 Hijrah, sepucuk surat yang dikirimkan oleh Ibrahim bin
Muhammad kepada Abu Muslim al-Khurasani di Khurasan jatuh ke tangan
Marwan bin Muhammad (127-132H). Surat itu menekankan supaya bersikap
keras terhadap sesiapa sahaja yang didapati menentang atau cuba
mematahkan gerakan mendirikan Kerajaan Abbasiyyah. Walau bagaimanapun
Ibrahim dapat ditangkap dan kemudian diseret ke Damsyik dan seterusnya
di hantar ke Harran untuk dipenjarakan. Ibrahim al-Imam meninggal dunia
dalam penjara. Sebelum meninggal dunia, beliau sempat mewasiatkan supaya
jawatan kepimpinan diserahkan kepada saudaranya Abdullah Abu al-Abbas.
Kufah hendaklah dijadikan pusat gerakan mereka. Beliau meminta supaya
Abu al-Abbas bersama dengan sebilangan keluarga mereka berangkat ke
Kufah. Justeru, Abu al-Abbas, Abu Ja’far Abdullah dan empat belas
keluarga itu meninggalkan al-Humaimah menuju Kufah.
Wakil Abbasiyyah di Kufah ialah Abu Salamah al-Khallal. Pada saat ini
Abu Salamah memikirkan untuk membatalkan baiahnya terhadap Abbasiyyah
kerana beliau berasa terikat kesetiaannya kepada Ibrahim al-Imam dan
bukan kepada saudaranya Abu al-Abbas. Menurut al-Tabari, apabila
kematian Ibrahim al-Imam sampai ke Kufah, Abu Salamah berniat untuk
mendirikan Imamah Alawiyah. Dikatakan beliau menulis surat kepada Imam
Ja’far al-Sadiq AS, Abdullah al-Mahdi dan Umar bin Ali Zainal Abidin,
meminta mereka datang ke Kufah dan beliau akan mendokong Imamah mereka.
Imam Ja’afar al-Sadiq AS menolak tawaran tersebut. Ketika utusan itu
menyerahkan surat tersebut kepada Imam al-Sadiq AS, Imam meminta lampu
lalu membakar surat tersebut dan berkata kepada pemgirim surat itu:”
Katakan kepada majikanmu itu apa yang telah kamu saksikan.” Abdullah
al-Mahdi meneriwa tawaran itu. Lalu Imam Ja’far al-Sadiq AS dilaporkan
memperingati Abdullah dengan nada keras supaya ” tidak melibatkan dan
membahayakan jiwanya dan anaknya dalam politik itu kerana Abu Salamah
bukan syiah kita dan orang Khurasan bukan pengikut kita.”
Pendirian Imam J’afar al-Sadiq AS tentang perjuangan tersebut adalah
jelas dalam satu pertemuan di Abwa. Imam al-Sadiq AS terang-terang
menolak dakwaan “al-Mahdi” itu. Malahan Imam al-Sadiq AS meramalkan
kematian dua bersaudara itu (Muhammad bin Abdullah dan Ibrahim) di
tangan al-Mansur.
Syeikh al-Mufid telah meriwayatkan peristiwa pertemuan di Abwa dan
penolakan Imam Ja’afar al-Sadiq AS seperti berikut:” Sekumpulan Bani
Hasyim bertemu di Abwa. Di antara mereka ialah Ibrahim bin Muhammad bin
Ali bin Abdullah bin Abbas dan Abu Ja’far al-Mansur, Salih bin Ali,
Abdullah bin al-Hasan dan dua orang anaknya Muhammad dan Ibrahim dan
Muhammad bin Abdullah in Amr bi Uthman. Salih bin Ali berkata kepada
mereka:
” Kamu semua mengetahui bahawa kamu semua adalah orang-orang yang
mereka hormati dan Allah telah membawa kamu semua berkumpul di sini.
Justeru, berilah baiah kepada salah seorang daripada kamu dengan sepenuh
jiwa kamu. Ikatkan diri kamu supaya Allah akan memberikan kemenangan
kerana Dia sebaik-baik pemberi kemenangan.”
Abdullah bin Hasan memuji-muji Allah dan kemudian berkata:” Kamu
semua tahu bahawa anakku adalah al-Mahdi. Lantaran itu marilah kita
semua memberi baiah kepadanya.”
“Mengapa kamu semua membohongi diri kamu sendiri?” Tanya Abu Ja’far
al-Mansur. Demi Allah kamu semua mengetahui bahawa tidak ada sesiapa
yang akan dikuti oleh orang ramai selain orang ini,” maksudnya Muhammad
bin Abdullah. “Benar,” Jawab mereka, “Inilah orang yang kami terima.”
Oleh itu mereka semua memberikan baiah kepada Muhammad.
Ja’afar bin Muhamad AS tiba dan Abdullah bin al-Hasan meminta Imam
J’afar al-Sadiq AS duduk di sisinya. Abdullah mengulangi apa yang telah
dikatakannya sebelum ini. Namun demikian, Ja’far al-Sadiq AS berkata:
”
Jangan lakukan perkara itu. Masa datangnya al-Mahdi belum tiba. Jika
kamu (Abdullah) menganggap anakmu Mahdi, sebenarnya bukan, ataupun masa
ini bukannya masa al-Mahdi. Hal ini kerana kamu dan saudara tua kami
yang kami hormati, kami tidak akan mengabaikan kamu semata-mata untuk
kepentingan bai'ah kepada anak kamu, walaupun sekiranya kamu hanya mahu
bangkit demi kerana kemarahan di jalan Allah, amar ma’aruf dan nahi
mungkar.”
Abdullah menjadi marah dan berkata:” Aku faham pertentangan dalam
kata-kata anda. Demi Allah, Allah tidak akan memberikan anda ilmu ghaib
tetapi itu hanyalah semata-mata kerana rasa irihati kepada abakku yang
menyebabkan anda bersikap demikian.
“Demi Allah, bukan itu tujuanku,” Jawab Imam Ja’afar al-Sadiq AS, ”
tetapi orang ini saudaranya dan anak-anaknya.” Kemudian beliau menyentuh
belakang tubuh Abu al-Abbas dan memegang belakang tubuh Abdullah bin
al-Hasan. “Demi Allah, kekhalifahan bukan untuk anda atau kedua anak
anda tetapi ia adalah untuk mereka (Abbasiyyah). Kedua anak anda akan
terbunuh.”
Beliau AS berdiri dan bersandar di bahu Abd al-Aziz bin Imran
al-Zuhri, beliau AS menyambung,” Tidakkah anda melihat pemilik jubah
kuning?” (maksudnya al-Mansur). “Ia,” dia menjawab.
“Demi Allah,” beliau
AS berkata,” kami melihat pada suatu hari dia (Abu Ja’far al-Mansur)
akan membunuhnya (Muhammad bin Abdullah).” “Adakah di akan membunuh
Muhammad?” Tanya Abdul Aziz kepada Imam al-Sadiq AS. “Benar,” beliau AS
menjawab. Abdul Aziz melaporkan:” Aku berkata kepada diriku: “Demi Tuhan
Ka’abah, dia irihati kepadanya.” Tetapi, tidak lama kemudian, demi
Allah, aku belum lagi kembali ke rahmatullah dan aku menyaksikan (Abu
Ja’far al-Mansur) membunuh mereka berdua.”
Apabila Ja’afar al-Sadiq AS berkata demikian, orang ramai pun
bersurai. Abd al-Samad dan Abu Ja’far mengekori al-Sadiq AS dan
bertanya,” Abd Allah, adakah anda benar-benar bermaksud demikian?” “Ia,”
jawab beliau,” Demi Allah aku benar-benar menyatakan hal itu dan aku
mengetahuinya.”
Perlantikan Muhammad bin Abdullah al-Mahdi sebagai khalifah bayangan
yang pertama adalah suatu helah politik golongan Abbasiyyah semata-mata
untuk menarik sokongan orang-orang Alawiyyah. Apabila pemerintah Bani
Umayyah terakhir dikalahkan pada tahun 132 Hijrah, Abu Salamah berhasrat
untuk menegakkan kerajaan Alawiyah dan menyingkirkan golongan
Abbasiyyah. Golongan Abbasiyyah lantas segera mengisytiharkan Abdullah
Abu al-Abbas sebagai khalifah yang pertama. Dengan perlantikan itu
jawatan khalifah telah tersingkir dari golongan Alawiyyah.
.
No comments:
Post a Comment