Friday 13 April 2012

Al Kahfi 107 : 108 : 109 : 110

Another related entry berkenaan 
Qiyamullail / Qiamullail/ Bangun Malam / Tahajjud:
1. Sukar Bangun Qiamullail? 
2.Tips Bangun Malam (Surah Al-Kahfi Ayat 107 - 110) 
3. Qiyamullail (An Overview)





Hadith riwayat Imam Muslim dari Jabir bin Abdullah R.A., berkata ia:

" Bahawa pada tiap-tiap malam ada saat yang saat mustajab do'a, sesiapa yang berdo'a tepat pada saat itu memohon kebajikan dunia semasa hendak tidur hendaklah membaca Surah Al-Kahfi ayat 107-110. Maka apabila ia terjaga dari tidur maka itulah saat yang mustajab."


---------------------------------------------------


Cubalah tidur dengan penuh adab dan niat tahajjud. Dan sebelum tidur bacalah kelebihannya lagi dan lagi.

Ada satu lagi amalan yang diajarkan oleh orang-orang alim, untuk bangun tahajjud di waktu yang mustajab, bacalah ayat Quran dari surah Al-Kahfi iaitu 4 ayat terakhir yang bermula dari ayat innal-lazi-na-amanu atau selepas membaca ayat tersebut, niatkan pukul berapa hendak bangun. InsyaAllah ianya terbukti mujarab (Sila refer ayat yang di nyatakan di atas)


Solat di tengah malam amatlah dihargai tetapi amatlah sedikit bilangan orang yang mengerjakannya

Kata Jibril a.s : Tidak syak lagi kebesaran seorang mukmin adalah didalam tahajjudnya. Kemuliaannya adalah dalam keredhaannya dan kesabarannya.

2 rakaat solat ditengah malam adalah lebih berharga dari dunia dan seisinya kekayaan. Andai kalau tidak aku takut menyusahkan ummatku nescaya aku mewajibkannya.

Teruskanlah solat tahajjud kerana ia adalah perjalanan orang-orang yang soleh dan cara mendekati Allah SWT. Solat Tahajjud menjauhkan dosa, menyebabkan dosa terampun, meyihatkan kesihatan badan.

Seseorang yang solat 2 rakaat bersendirian dengan tidak sesiapapun kecuali Allah dan para malaikat~Nya sahaja yang melihat dia, api neraka tidak akan menyentuhnya.

Allah SWT mendekati para hambanya di akhir malam

Kehormatan dan kemuliaan seorang mukmin adalah didalam solat tahajjudnya.

.

1 comment:

  1. Assalamualaikum izin menggunakan save ayat 110 dari surah Al kahfi. Untuk dimasukkan ke video saya. Barakallahu fiikum

    ReplyDelete