Sunday, 19 May 2013

Keperibadian Imam Ja’far al-Sadiq Alaihissalam

........................................................ 
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]

There's another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................ 




+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi

Rujukan sumber sejarah menampilkan bahawa Imam Ja’far al-Sadiq AS sebagai seorang tokoh yang sangat dihormati dan dimuliakan pada zamannya.
Menurut Yakubi bahawa sudah menjadi kelaziman bagi ulama yang menyampaikan sesuatu dari beliau mengatakan:
” Si alim (Imam Ja’far al-Sadiq AS) memberitahu kita.”
Bahkan para pakar hukum Madinah iaitu Imam Malik bin Anas (95-179H) diriwayatkan pernah berkata apabila ia mengutip hadith dari Imam Ja’far AS, beliau berkata:
” Si Tsiqah Ja’far ibn Muhammad sendiri mengatakan kepadaku bahawa….”
Imam Malik menceritakan peribadi Imam Ja’far al-Sadiq AS dalam kitab Tahdhib al-Tahdhib, Jilid 2, hlm. 104:

” Aku sering mengunjungi al-Sadiq. Aku tidak pernah menemui beliau kecuali dalam salah satu daripada keadaan-keadaan ini: 1) beliau sedang solat, 2) beliau sedang berpuasa, 3) beliau sedang membaca kitab suci al-Qur’an. Aku tidak pernah melihat beliau meriwayatkan sebuah hadith daripada Nabi S.A.W tanpa taharah. Beliau seorang yang paling bertaqwa, warak, dan amat terpelajar selepas zaman Nabi Muhammad S.A.W. Tidak ada mata yang pernah, tidak ada telinga yang pernah mendengar dan hati ini tidak pernah terlintas akan seseorang yang lebih utama (afdhal) melebihi Ja’far bin Muhammad dalam ibadah, kewarakan dan ilmu pengetahuannya.”


Pada suatu ketika khalifah al-Mansur Abbasiyyah ingin mengadakan perbahasan di antara Abu Hanifah dengan Imam Ja’far al-Sadiq AS. Khalifah bertujuan untuk menunjukkan kepada Abu Hanifah bahawa orang ramai sangat tertarik kepada Imam Ja’far ibn Muhammad kerana ilmu pengetahuannya yan gluas itu. Khalifah al-Mansur meminta Abu Hanifah menyediakan soalan-soalan yang sukar untuk diajukan kepada Imam Ja’afar ibn Muhammad AS di dalam perbahasan itu nanti. Sebenarnya al-Mansur telah merancang untuk menewaskan Imam Ja’far ibn Muhammad AS dengan cara itu dan membuktikan kepada orang ramai bahawa Ja’far ibn Muhammad tidaklah luas ilmunya. 

Menurut Abu Hanifah,” Al-Mansur meminta aku datang ke istananya ketika aku tidak berada di Hirah. Ketika aku masuk ke istananya, aku melihat Ja’far ibn Muhammad duduk di sisi al-Mansur. Apabila aku memandang Ja’far ibn Muhammad, jantungku bergoncang kuat, jasad gementar dan takut menyelubungi diriku terhadap Ja’far ibn Muhammad lebih daripada al-Mansur. 

Selepas memberikan salam, Mansur memintaku duduk dan beliau memperkenalkanku kepada Ja’far ibn Muhammad. Kemudian al-Mansur memintaku mengemukakan soalan-soalan kepada Ja’far ibn Muhammad. Aku pun mengemukakan soalan demi soalan dan beliau menjawab soalan-soalan tersebut satu persatu, mengeluarkan bukan sahaja pendapat ahli-ahli feqah Iraq dan Madinah tetapi juga mengemukakan pandangannya sendiri sama ada beliau menerima atau menolak pendapat-pendapat orang lain itu sehingga beliau selesai menjawab semua empat puluh soalan yang sukar yang telah aku sediakan untuknya.


Abu Hanifah berkata,” Tidakkah telah aku katakan bahawa dalam soal ahkam, orang yang paling alim dan mengetahui adalah orang yang mengetahui pendapat-pendapat orang lain?” Lantaran selepas pengalaman itu, Abu Hanifah berkata,” Aku tidak pernah melihat seorang ahli fiqah yang paling alim selain Ja’far ibn Muhammad.”[Muwaffaq, Manaqib Abu Hanifah, Jilid I, hlm. 173; Dzahabi, Tadhkiratul Huffadz, Jilid I, hlm. 157]


Zaid bin Ali pernah berkata,” Sepanjang masa Allah melalui seorang lelaki daripada kami Ahlul Bayt tidak akan mengizinkan manusia memberikan alasan yang mengatakan bahawa mereka tidak mengetahui hukum-hukumNya. Di zaman kami orang itu ialah anak saudaraku, Ja’far; sesiapa yang menentangnya tidak akan mendapat petunjuk.” [Manaqib Shar Ashub, Jilid 3, hlm. 147]

Yakubi meriwayatkan Mansur al-Dawaniqi berkata,” Ja’far adalah dari golongan yang Allah firmankan: ” Kemudian Kami wariskan Kitab al-Quran itu kepada orang-orang dari hamba Kami yang telah Kami pilih (Surah al-Fathir:32)” Ja’far adalah dari kalangan orang-orang yang telah Allah pilih dan dari kalangan yang melebihi orang lain dalam kebaikannnya. Dari keluarga Nabi SAWA sentiasa ada seorang ulama yang mengetahui hadith-hadith Nabi secara keseluruhan dan mengajarnya kepada orang lain. Pada zaman kami orang itu ialah Ja’far ibn Muhammad.” [Tarikh Ya'qubi, Jilid 3, hlm. 117]


Al-Syahrastani mengungkapkan tentang Imam Ja’far al-Sadiq AS:
” Ilmunya sangat luas menyangkut agama dan adab. Ia sangat menguasai falsafah, memperolehi kesolehan besar di dunia dan sepenuhnya menjauhi hawa nafsu. Ia hidup di Madinah cukup lama untuk memberi manfaat yang besara pada aliran yang mengikutinya dan memberikan kepada sahabat-sahabatnya kelebihannya dalam hal ilmu pengetahuan yang tersembunyi…” [Milal, Jilid I, hlm. 166]


Syaikh al-Mufid mencatatkan:
” Al-Sadiq Ja’far ibn Muhammad ibn Ali ibn al-Husayn AS adalah khalifah selepas bapanya Muhammad ibn Ali AS, wasinya, al-qaim bi-al-imammah selepas Muhammad ibn Ali AS. Beliau seorang yang fadl di kalangan mereka, seorang yang paling dimuliakan, tinggi kedudukannya sama ada di kalangan syiah dan bukan syiah. Orang meriwayatkan daripadanya tentang hal ehwal agama. Ulama terpelajar meriwayatkan daripadanya hal ehwal agama dan di kalangan Ahlul Bayt beliaulah orang yang paling banyak meriwayatkan hadith-hadith. Malahan dari kalangan keluarga Nabi S.A.W banyak meriwayatkan hadith-hadith dripada beliau. Ahli-ahli hadith banyak meriwayatkan hadith-hadith yang disandarkan kepadanya.”


Imam Ja’far al-Sadiq AS sering berkata:
” Hadith-hadith yang aku keluarkan adalah hadith-hadith dari bapaku. Hadith-hadith dri bapaku adalah dari datukku. Hadith-hadith dari datukku adalah dari Ali ibn Abi Talib, Amirul Mu’minin. Hadith-hadith dari Amirul Mu’minin Ali bin Abi Talib adalah hadith-hadith dari Rasulullah S.A.W dan hadith-hadith dari Rasulullah S.A.W adalah wahyu Allah Azza Wa Jalla.”[Al-Kulaini,al-Kafi, Juzuk I, hadith 154-14]
.

No comments:

Post a Comment