Sunday, 19 May 2013

Sekitar Ajaran Imam al-Sadiq AS

........................................................ 
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]

There's another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................ 

 


+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi


Tentang Akal

Madzhab Ahlul Bayt AS memandang tinggi kepada penggunaan akal dalam kehidupan manusia khususnya dalam memahami hal ehwal agama Allah terutamanya dalam usuluddin. Al-Kulaini meriwayatkan sebuah hadith dari Imam al-Sadiq AS seperti berikut:

” Sekumpulan sahabat-sahabat kami meriwayatkan dari Ahmad bin Muhammad dari ali ibn Hadid dari Samaah ib Mihran berkata: Aku sedang berada bersama-sama Imam Aba Abdillah AS. Beliau berada bersama-sama dengan jamaah pengikut-pengikutnya. Imam Aba Abdillah berkata:” Kenalilah akal dan tentera-tenteranya dan kenalilah kejahilan dan tentera-tenteranya. Seandainya kamu mengenalinya kamu akan mendapat petunjuk.”


Berkata Sama’ah:” Semoga diriku menjadi tebusanmu, kami tidak mengetahui kecuali apa-apa yang anda ajarkan kepada kami.” 

Berkata Aba Abdillah AS:
” Sesungguhnya Allah Azza Wa-Jalla telah menjadikan akal dari cahayaNya di sisi kanan ArasyNya dan ia (akal) itu adalah makhluk yang awal di antara ruh-ruh. Selepas kejadiannya Allah Tabaraka Wa-Ta’ala memerintahkannya pergi, akal menurut perintahNya. Kemudian Allah memerintahkan datang kepadaNya, akal menurut perintahNya. Kemudian Allah Tabaraka Wal-Ta’ala berfirman:” 

Telah Aku jadikan engkau makhluk yang agung dan Aku anugerahkan ke atas engkau karamah (kemuliaan) ke atas sekalian makhluk-makhlukKu.” 

Kemudian Allah menjadikan al-Jahlu (kejahilan) daripada lautan masin dan gelap dan memerintahkannya pergi. Al-Jahlu menurut perintahNya. Maka Allah memerintahkannya menemuiNya. Al-Jahlu enggan menurut perintahNya. Maka Allah berfirman:

” Engkau angkuh,” maka Allah melaknatnya. Selepas itu Allah mengurniakan tujuh puluh lima bala tentera kepada akal. Apabila al-Jahlu menyaksikan Allah memuliakan akal dan bagaimana Allah mengurniakan pembantu-pembantu kepada akal maka rasa permusuhan lahir dalam dadanya dan al-jahlu berkata kepada Allah,” Wahai Tuhanku! Akal adalah suatu kejadian yang sama sepertiku, maka Engkau memuliakannya dan juga menguatkannya dengan bala tentera dan aku adalah kebalikan darinya. Aku tidak diberi kekuatan untuk menandinginya, maka kurniakanlah kepada ku bala tentera seperti mana yang Engkau berikan kepada akal. 

Maka Allah menerima permintaannya itu dan berfirman:” Sekiranya kamu mengengkari perintahku sekali lagi Aku akan putuskan engkau dan tentera-tenteramu dari rahmatKu.” Al-Jahlu berkata,” Aku redha dengan perintahMu.” Maka Allah mengurniakan 75 tentera pembantu kepada al-Jahlu.

1]  Al-Khair (kebaikan) adalah (wazir) pembantu kepada akal dan bertentangan dengan al-syar (kejahatan) dan itu adalah wazir kepada al-jahlu; 
2]  Al-iman adalah berlawanan kepada al-kufr; 
3]  Al-tasdiq (kepatuhan dalam hati adalah bertentangan kepada al-juhud (penolakan); 
4]  Al-raja’ (harapan) adalah lawan kepada al-qanut (putus harap); 
5]  Al-adl (adil) adalah lawan kepada al-jawru (aniaya); 
6]  Al-redha lawan kepada al-suhtu (marah dan tidak suka); 
7]  Al-syukr (syukur) lawan kepada al-kafirun (menolak); 
8]  Al-tama’ (optimisme) lawan kepada al-ya’su (pesimisme); 
9]  Al-tawakal lawan kepada al-qaswah (angkuh); 
10] Al-rahmah lawan kepada al-ghadhib (marah); 
11] Al-ilm berlawanan kepada al-jahlu; 
12] Al-fahm (faham) lawan kepada al-hamaq (dungu); 
13] Al-affah (menjauhkan diri daripada yang haram) lawan kepada haaltahtika (sifat tidak malu – mengerjakan yang haram); 
14] Al-zahid lawan kepada al-raghbah (sifat suka dunia); 
15] Al-rafiq (lemah-lembut) lawan kepada al-hariq (kebodohan dan kejanggalan); 
16] Al-rahbah (takutkan Allah) lawan kepada al-juratu (berani menentang Allah); 
17] Al-somtu (diam) lawan kepada al-hazir (sombong); 
18] Al-istaslam (menyerah diri kepada Allah) lawan kepada al-istakbar (bongkak dan angkuh); 
19] Al-taslim (menyerah) lawan kepada al-syakk (ragu-ragu); 
20] Al-sobr lawan kepada al-jaza’u (tergesa-gesa); 
21] Al-sofhu (ampun) lawan kepada al-intaqam (dendam); 
22] Al-ghina (sifat memadai-puas hati) lawan kepada al-faqir (meminta-minta); 
23] Al-tazakkir (mengingati Allah) lawan kepada alsahwa (lupa); 
24] Al-hifzu (pemelihara) lawan kepada al-nisyan (pelupa dan tidak peduli);
25] Al-ta’attapa (cenderung dan simpati) lawan kepaa al-qati’ah (menyekat-mendinding); 
26] Al-qanau’ (puas dan rela) lawan kepada al-hirsu (tamak); 
27] Al-mawaddah (kasih sayang) lawan kepada al-adawah (permusuhan);
28] Al-mauasah (konsolasi) lawan kepada al-mana’ (menghalang); 
29] Al-wafa’ (kesetiaan) lawan kepada al-ghadar (belot); 
30] Al-ta’ah (taat) lawan kepada al-ma’siyah (maksiat); 
31] Al-khudu’ (tunduk) lawan kepada al-tatawil (dominasi); 
32] Al-salamah (keselamatan) lawan kepada al-bala’; 
33] Al-habba (kasih sayang) lawan kepada al-bughdu (kebencian); 
34] Al-sidqu (yang benar) lawan kepada al-kazab (pembohong); 
35] Al-haq lawan kepada al-batil; 
36] Al-amanah lawan kepada al-khianat; 
37] Al-ikhlas lawan kepada al-syaubu (bercampur matlamat); 
38] Al-syahamah (bijaksana dan berani) lawan kepada al-baladah (bodoh dan penakut); 
39] Al-fahm (faham) lawan kepada al-ghabawah (bebal); 
40] Al-ma’rifah lawan kepada al-ankar (engkar); 
41] Al-mudarah (menjaga rahsia) lawan kepada al-mukasyafah (pembuka rahsia-belot); 
42] Al-salamah (sejahtera) lawan kepada al-makarah (tipudaya); 
43] Al-kitman (menutup rahsia) lawan kepada al-fasya’ (berhamburan); 
44] Al-solah lawan kepada al-adha’ah (mengabaikan solat); 
45] Al-saum (berpuasa) lawan kepada al-iftar (gemar makan); 
46] Al-jihad lawan kepada al-naklu (terbelenggu dari jihad); 
47] Al-Hajj (mengikat perjanjian kepada Allah iaitu tidak menyembah kecuali Allah) lawan kepada al-misaq (memungkiri perjanjian tersebut); 
48] Al-saun (menjaga dan memelihara cerita-cerita orang lain) lawan kepada al-namimah (membuat cerita); 
49] Al-biru al-walidani (berbuat baik kepada ibubapa) lawan kepada al-uquq (derhaka kepada ibubapa); 
50] Al-haqiqah (realiti) lawan kepada al-riya” (pamer); 
51] Al-ma’ruf lawan kepada mungkar;  
52] Al-sitru (menutup diri) lawan kepada al-tabaraj (menunjuk); 
53] Al-taqiyah (memelihara rahsia kepentingaan agama daripada musuh) lawan kepada al-iza’ah (penzahiran yang mengakibatkan kehilangan kerosakan); 
54] Al-insaf (sedar akan kebenaran dan keadilan) lawan kepada al-hamiyyah (berat sebelah); 
55] Al-tahiah (bercampur dalam masyarakat seperti mesra dalam hubungan sosial) lawan kepada al-baghyu (menentang); 
56] Al-nuzafah (bersih) lawan kepada al-qazir (kotor); 
57] Al-haya-u (bersopan) lawan kepada al-jala’ (tidak sopan); 
58] Al-qasdu (sederhana) lawan kepada al-udwan (melampau); 
59] Al-raha (kesegaran hati) lawan kepada al-ta’abu (depresi – murung); 
60] Al-sahalah (memudahkan) lawan kepada al-su’ubbah (menyukarkan);
61] Al-barakah (berkat – bertambah-tambah) lawan kepada al-mahku (hilang berkat dan binasa); 
62] Al-afiat (keselamatan) lawan kepada al-bala’ (malapetaka); 
63] Al-qawam (keteguhan) lawan kepada al-mukathirah (banyak cakap); 
64] Al-hikmah (bijaksana) lawan al-hawa’ (mengikut hawa nafsu – cinta dunia); 
65] Al-waqar (kehormatan) lawan kepada al-hiffah (sifat rendah akal budi); 
66] Al-istighfar (memohon ampun) lawan kepada al-ightirar (tidak jujur dengan taubat); 
67] Al-muhafizu (memelihara) lawan kepada ahaaltahawun (cuai dan abai);
68] Ad-du’a (berdoa kepada Allah SWT) lawan kepada al-istankafa (memandang rendah – mudah dan tidak mahu berdo’a); 
69] Al-nasyyat (cergas) lawan kepada al-kasal (malas); 
70] Al-farah (sukacita) lawan al-hazan (dukacita); 
71] Al-ulafah (mesra- berkawan, dan bersatu) lawan kepada al-furqah (berpecah-belah); 
72] Al-saha’a (murah hati) lawan kepada al-bakhil (kedekut).”

” Maka semua sifat-sifat yang dikatakan itu akan menjadi pasukan tentera yang kuat dan bertenaga kepada akal dan semua sifat-sifat ini tidak akan berpadu ke dalam diri seseorang jua kecuali Nabi S.A.W, wasinya AS, dan mu’min yang imannya telah diuji oleh Allah SWT. 

Dan tidak ada sahabat kepada kami (para Imam) yang tidak memiliki sifat-sifat tersebut tetapi memiliki sifat-sifat yang diperuntukkan kepada kejahilan sehingga dia membina akalnya ke arah kesempurnaan dan mengikis segala kelemahan yang lahir daripada kejahilan. Maka para peringkat ini dia dikurniakan darjat kemuliaan bersama dengan Nabi S.A.W dan wasi-wasinya. 

Dan sesungguhnya dia mencapai kedudukan tersebut dengan makrifat al-akal dan tentera-tenteranya dan setelah menjauhkan dirinya daripada al-jahlu dan tentera-tenteranya. Dan semoga Allah mengurniakan kita kemampuan untuk taat kepadaNya dan mendapat redhaNya.” [Al-Kafi, Kitab aqal wal-jahlu, hadith nombor ke-14].


Imam Ja’far al-Sadiq AS juga berkata:
” Barang siapa mempunyai akal, baginya mempunyai Din, dan barang siapa mempunyai Din, baginya tempat di syurga.” [Al-Kafi, Kitab al-aqal wal-jahlu, hadith nombor 6]
Imam al-Sadiq AS mentakrifkan akal seperti berikut:
” (seseorang bertanya kepada Imam al-Sadiq AS) Apakah itu akal?” Imam menjawab:
” Akal adalah dengannya al-Rahman (Allah SWT) disembah dan dengannya memperolehi al-jinan (syurga


Dalam dialog seterusnya, Imam al-Sadiq AS ditanya:” Apa pula yang dilakukan oleh Muawiyah?” Imam menjawab:” Itu adalah al-nukarak (pengengkaran – penipuan) Ia adalah sifat syaitan, walaupun kelihatannya macam akal tetapi ia bukan sifat akal yang sebenarnya.” [Al-Kafi, Kitab al-aqal wal-jahlu, hadith nombor 3]

Imam al-Sadiq juga menjelaskan peranan akal seterusnya:
” Melalui akal manusia mengenal KhaliqNya dan melalui akal mereka mengenal diri mereka itu tidak tercipta dengan sendirinya tetapi Dialah (Allah SWT) yang mengaturkan (al-mudabbir) mereka dan mereka adalah yang ditadbir (al-mudabbar) olehNya. 

Melalui akal mereka memahami objek-objek ciptaanNya, langit, bumi, matahari, dan bulan dan malam dan siang. Melalui akal mereka menyedari bahawa ada Pencipta (al-Khaliq) dan Pengatur (al-Mudabbir) ke atas diri mereka dan bagi seisi alam ini itu sudah sewajarnya ada dan akan sentiasa ada. 

Melalui akal mereka dapat mengenalpasti (arif) kebaikan daripada keburukan. Dan melalui akal mereka dapat mengenal dan memahami kegelapan (zulumah) yang terkandung dalam kejahilan dan cahaya (nur) yang terkandung dalam ilmu pengetahuan (ilm). Semua ini ditunjukkan kepada manusia melalui akal.”[Al-Kafi, Kitab al-aqal wal-jahlu, hadith nombor 35]


Kepentingan Ilmu

Diriwayatkan dari beliau AS:” Telah bersabda Rasulullah S.A.W:” Mencari ilmu wajib bagi setiap Muslim. Ketahuilah bahawa Allah mencintai orang-orang yang sentiasa ingin menuntut ilmu.” [Al-Kafi, Jilid 1, hadith nombor 41-5.]

Imam Ja’far al-Sadiq AS berkata:” Ulama adalah pewaris Nabi-nabi dan sesungguhnya Nabi-nabi tidak mewariskan dirham atau dinar, tetapi mereka meninggalkan hadith-hadith. Barang siapa mengambil sebahagian daripadanya maka dia telah mengambil satu bahagian yang berguna. Oleh itu lihatlah sumber daripada mana hadith-hadith itu diperolehi. Sesungguhnya sumbernya adalah daripada kami (Ahlul Bayt AS). Setiap seorang daripada kami akan menjelaskan penyelewengan yang dilakukan oleh golongan yang melampau, memadamkan segala kebatilan, dan takwil golongan yang jahil.” [Al-Kafi, Jilid 1, hadith nombor 47-2]


Tentang Tauhid

Dari Aba Abdillah AS, berkata:” Ketika Amirul Mu’minin sedang memberi khutbah di mimbar di masjid Kufah, seorang lelaki bernama Dhi’lib, seorang yang terkenal pandai berucap, bangun dan bertanya,” Wahai Amirul Mu’minin!” Adakah anda melihat Tuhan anda?” 

Amirul Mu’minin menjawab,” Celakalah kamu, wahai Dhi’lib, Aku tidak menyembah Tuhan yang tidak aku melihatNya. 

Lelaki itu bertanya lagi: ” Bagaimana anda melihatNya?” 

Beliau menjawab: ” Celaka engkau. Mata manusia tidak boleh melihatNya dengan penglihatan mata, tetapi mata hatilah yang melihatNya dengan hakikat iman.” [Al-Kafi, Jilid 1, hlm. 69.]

Imam al-Sadiq AS meriwayatkan tentang tauhid yang sebenarnya:

” (Allah itu) Maha Suci dari apa yang disifatkan oleh orang-orang yang menyifatkanNya, yang menyerupakanNya dengan makhlukNya, yang mengatakan sesuatu yang dusta tentang Allah. Maka ketahuilah, semoga Allah merahmatimu bahawa madzhab yang sahih dalam tauhid adalah yang diturunkan oleh al-Qur’an mengenai sifat-sifat Allah Azza Wal-Jalla. 

 Maka hilangkan dari Allah segala nafi (negatif) ataupun penyerupaan pada DiriNya. Dia adalah Allah yang pasti wujudNya, Maha Tinggi dari apa yang disifatkan oleh para pemyifat. Dan janganlah kamu semua melampaui al-Qur’an, sebab jika demikian kamu akan sesat setelah memperolehi penjelasan.” [Al-Kafi, Jilid 1, hlm.100]


Persaudaraan Islam

Imam al-Sadiq AS berkata:” Dekatkanlah dirimu kepada Allah melalui kasih sayang terhadap saudara-saudaramu.”

Imam al-Sadiq AS berkata:

” Ingatlah bahawa jika kamu menolong saudara seagamamu, kamu akan memperolehi penghargaan yang lebih tinggi oleh saya daripada kamu menyelesaikan tawaf mengelilingi Ka’bah seminggu lamanya. Dan Imam AS menambah:” 

Seseorang datang kepada Imam Hasan AS dan memohon bantuan dalam kesulitannya. Imam Hasan dengan segera memakai kasutnya dan pergi bersamanya. Dalam perjalanan, mereka tiba di suatu tempat di mana Imam Husein AS sedang solat. Imam AS bertanya kepada orang itu:” Mengapa kamu tidak berhubung kepada Husein untuk menolongmu dalam kesulitan yang sedang kau hadapi?” 

Orang itu menjawab:” Wahai cucu Rasulullah! Maksud saya sebenarnya demikian, tetapi beliau sedang dalam khusyuk, maka saya tidak jadi pergi kepadanya.” 

Berkata Imam Hasan AS:” Tetapi seandainya ia telah menerima kesempatan itu untuk menolongmu maka hal itu akan lebih baik daripada khalwat (beribadat sendirian) selama satu bulan.”[Al-Kafi, Jilid 2, hlm.158]


Sifat Orang Beriman

Al-Kulaini meriwayatkan dalam al-Kafi dari Ali bin Ibrahim dari ayahnya dari Ibn Abi Umayr dari al-Qasim ibn Urwah dari Abul al-Abbas, dia berkata: Abu Abdillah AS berkata:

” Barang siapa yang menyukai amalan baiknya dan tidak menyukai amalan buruknya maka dia adalah Mukmin.”

Di dalam riwayat yang lain Abu Abdillah AS berkata:
” Orang Mukmin menyumbangkan banyak kebaikan dan mengambil darinya sedikit, dia sangat bijak dalam menguruskan dirinya dan tidaklah terjatuh ke dalam satu lubang dua kali.”

Di dalam riwayat yang lain, Abu Abdillah AS berkata:
” Orang beriman tidak akan melalui empat puluh malam tanpa menilai urusan yang (telah dilaluinya) yang menyusahkan hatinya dan membuat ia mengingati (Allah SWT).”


Al-Qur’an Dan al-Sunnah

Dari Abu Abdillah AS berkata:
” Setiap sesuatu yang kamu terima, maka kembalikanlah ia kepada Kitab Allah dan al-Sunnah. Setiap hadith yang tidak sesuai dengan Kitab Allah, (sebenarnya) ia adalah palsu.” [Al-Kafi Jilid 1, Kitab Fadl al-Ilm, hadith 203-3]


Dari Abu Abdillah AS berkata:
” Sesungguhnya fuqaha yang sebenarnya ialah yang zuhud terhadap dunia, cenderung kepada akhirat dan berpegang kepada sunnah Nabi S.A.W.” [Al-Kafi, Jilid 1, Kitab Fadl al-Ilm, hadith 208-8]

.

1 comment:

  1. cik puan,
    apabila cik puan menggunakan kitab al-kafi sebagai rujukan, saya dah tahu jawapannya.

    saya kata saya cinta bapak saya. tapi bapa saya suruh bagi tau mak saya minta lima ringgit, saya cakap minta lima puluh ringgit. begitulah perbuatan sesetengah golongan terhadap jaafar as-sadiq. jaafar as-sadiq tak cakap macam tu, tp al-kulaini kata jaafar as-sadiq yg ckp.

    kisah dua. kita semua tahu kisah budak menjerit musang. 2 kali tipu org pergi tengok lagi, kali ketiga orang boh layan. dlm al-kafi kata bohong (taqiyyah) 1/10 dari agama. jadi nak percaya ke kata2 al-kulaini (penulis al-kafi) dan golongan2 dia.

    abu bakar dan umar adalah bapa mertua nabi, jadi mereka juga ahlul bait. abu bakar dan umar mempunyai nenek moyang yg sama dengan nabi.

    p.s. orang mazhab shafie, hanafi, hambali, maliki, juga cinta ahlul bayt.

    ReplyDelete