Sunday 19 May 2013

IMAM JA'AFAR AL-SADIQ ALAIHISSALAM (Part 2)

........................................................ 
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]

There's another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................ 


+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi

 
Hisham ibn Salim meriwayatkan dari Jabir ibn Yazid al-Jufi: “Abu Ja’far Muhammad AS ketika ditanya tentang orang yang akan menjadi al-Qaim selepas beliau. Beliau menepuk-nepuk Aba Abdillah Ja’far AS dengan tangannya dan berkata:” Demi Allah, inilah lelaki dari keluarga Muhammad AS yang akan menjadi al-Qaim Imamah.” [Syaikh al-Mufid, Kitabul Irshad, Bab Imam Ja'far b. Muhammad al-Sadiq AS]

Yunus ibn Abd Rahman meriwayatkan dari Abd al-A’la dari kekuarga Sam, dari Abu Abdillah Ja’far AS (beliau) berkata:

“Ayahku (Muhammad ibn Ali AS) mewasiatkan (kepada yang hadir). Ketika beliau hampir wafat, beliau berkata: “Panggil saksi-saksi untukku.” Aku (Abu Abdillah Ja’far AS) memerintahkan empat orang lelaki dari Bani Quraysh, di antara mereka ialah Nafi’. (Ayahku berkata):” Tulis wasiat ini, aku wasiatkan seperti Yakub mewasiatkan kepada anak-anaknya:” Anak-anakku, sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam agama Islam (Q2:132).” 

Muhammad ibn Ali AS menyediakan wasiat terakhir ini kepada Ja’far ibn Muhammad AS. Beliau memerintahkan Ja’far mengapankannya dengan jubah yang beliau sering gunakan untuk solat Jumaat, memakaikan beliau serban, membentuk kuburnya empat persegi, meninggikan kuburnya empat jengkal daripada bumi dan mengambil pakaian kotornya jauh daripadanya ketika pengkebumiannya. 

Kemudian beliau berkata kepada saksi-saksi:” Pergilah kamu semua semoga Allah mengasihi kamu semua.” Ayah, aku berkata kepadanya (selepas mereka semua beredar).” Mengapakah mereka menyaksikan semua ini?” “Anakku,” Beliau menjawab,” Aku tidak mahu nanti kamu diatasi kerana dikatakan kamu tidak diwasiatkan. Aku mahu kamu mempunyai hujah dan bukti.”[Syaikh al-Mufid, Kitabul Irshad, Bab Imam Ja'far b. Muhammad al-Sadiq AS]

Malahan hal tersebut telah dinyatakan dalam hadith Rasulullah S.A.W. Shaykh Sulaiman Balkhi Hanafi meriwayatkan dalam Yanabi al-Mawaddah, meriwayatkan dari kitab Fara’ed al-Simtain oleh Humaini dari Mujahid, dari Ibn Abbas, bahawa seorang Yahudi bernama Na’tsal datang kepada Rasulullah S.A.W dan berkata:

” Wahai Muhammad! Aku akan bertanya anda beberapa perkara yang tidak menyenangkan hatiku seketika. Sekiranya anda dapat memberi jawapan kepadaku, nescaya aku akan memeluk Islam di tangan anda. Beliau S.A.W bersabda:” Tanyalah wahai Abu ‘Ammarah’ Dia bertanya beberapa perkara sehingga dia berkata: Beritahukan kepadaku tentang wasi anda siapa dia? Tidak ada seorang nabi melainkan ada baginya seorang wasi. Dan sesungguhnya nabi kami Musa bin Imran telah berwasiatkan kepada Yusyu’ bin Nun. 

Nabi S.A.W menjawab:” Sesungguhnya wasiku ialah Ali ibn Abi Talib AS; selepas beliau ialah Hasan dan Husayn AS dan selepasnya ada sembilan orang yang kesemuanya adalah dari keturunan Husayn AS. Namakan mereka kepadaku. Beliau S.A.W menjawab: Apabila wafatnya Husayn AS ialah anaknya Ali AS akan menjadi Imam; apabila wafatnya Ali ialah anaknya Muhammad; apabila wafatnya Muhammad ialah anaknya Ja’far; apabila wafatnya Ja’far ialah anaknya Musa; apabila wafatnya Musa ialah anaknya Ali; apabila wafatnya Ali ialah anaknya Muhammad; apabila wafatnya Muhammad ialah anaknya Ali; apabila wafatnya Ali ialah anaknya Hasan; apabila wafatnya Hasan ialah anaknya al-Hujjah Muhammad al-Mahdi. Bilangan mereka adalah dua belas orang…” [Yanabi al-Mawaddah, hlm.446-447]

Akhirnya lelaki Yahudi itu memeluk Islam dan menceritakan bahawa nama-nama para Imam Dua Belas telah tertulis di dalam buku-buku para nabi yang terdahulu, dan ia termasuk di antara apa yang telah dijanjikan oleh Musa AS.

Allamah al-Hilli dsalam al-Babu l-Hadi ‘Ashar juga meriwayatkan sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah al-Ansari:

” Apabila Allah Yang Maha Tinggi berfirman:” Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan Ulil Amri di antara kamu (Q4:58), aku berkata: Wahai Rasulullah kami mengetahui dan mengenal Allah dan kami mentaatiNya dan kami mengetahui dan mengenal anda dan mentaati anda tetapi siapakah yang dimaksudkan dengan Ulil Amri itu, yang Allah perintahkan kami mentaati mereka? 

Beliau bersabda,” Wahai Jabir, mereka adalah pengganti-penggantiku dan memiliki autoriti selepasku. Yang pertama ialah Ali, kemudian anaknya Hasan, kemudian Husayn, kemudian Ali ibn Husayn, kemudian Muhammad ibn Ali dan kamu akan nanti menemuinya, Wahai Jabir, apabila kamu bertemu dengannya sampaikanlah salamku kepadanya, kemudian Ja’far ibn Muhammad, kemudian Musa ibn Ja’far, kemudian Ali ibn Musa, kemudian Muhammad ibn Ali al-Jawad, kemudian Ali ibn Muhammad, kemudian Hasan ibn Ali, kemudian Muhammad ibn al-Hasan yang akan memenuhi bumi ini dengan keadilan sebagaimana ketika itu ia dipenuhi dengan kezaliman.”

Dalam hal ini al-Kulaini dalam al-Kafi meriwayatkan satu hadith yang panjang dari Imam Ja’far al-Sadiq AS daripda Abu Basir (beliau berkata):

” Aku bertanya kepada Aba Abdillah AS tentang firman Allah Azawajalla ‘Taatilah Allah, taatilah Rasul dan Ulil Amri di antara kamu’. Beliau menjawab,” Ia (ayat ini) diwahyukan berkenaan Ali ibn Talib, al-Hasan dan al-Husayn AS.” Aku berkata kepadanya,” Mereka berkata,” Maka mengapa Allah Azawajalla tidak menamakan Ali dan Ahlul Bayt di dalam KitabNya?” 

Beliau AS menjawab,” Jelaskan kepada mereka: Perintah berkenaan solat diturunkan kepada Rasulullah S.A.W tetapi Allah tidak menjelaskan perinciannya tiga atau empat rakaat, oleh itu Rasulullah S.A.W lah yang akan menjelaskannya. Dan Dia menurunkan perintah berkenaan zakat dan tidak menjelaskan perinciannya bahawa bagi setiap empat puluh dirham (zakatnya) satu dirham sehingga Rasulullah S.A.W menjelaskan hal itu kepada mereka. Dan Dia menurunkan perintah Haji tetapi Dia tidak berfirman,” Tawaf keliling Ka’abah tujuh kali,” sehingga Rasulullah S.A.W menjelaskan perkara itu kepada mereka. 


Dia ayat, ” Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan Ulil Amri di antara kamu, ” diturunkan dan ia diwahyukan berkenaan dengan Ali, al-Hasan, al-Husayn dan Rasulullah S.A.W menjelaskannya tentang Ali, “Maka barang siapa yang mengakui aku mawlanya maka Ali adalah mawlanya juga.” Dan dia S.A.W bersabda,” Aku perintahkan kamu mentaati Allah Azawajalla supaya tidak memisahkan kedua-duanya sehingga kedua-duanya menemuiku di al-Hawd ( telaga di syurga), dan Dia memperkenankan permintaanku itu. 


Dan dia S.A.W bersabda,” Mereka tidak akan memesungkan kamu dari jalan petunjuk dan tidak akan membawa kamu ke jalan kesesatan.” Sekiranya Rasulullah S.A.W mendiamkan diri tentang hal itu dan tidak menjelaskan siapa Ahlul Bayt, sudah tentu ahli rumah sipolan dan sipolan akan menuntut hak tersebut. Walau bagaimanapun Allah azawajalla telah menurunkan perkara itu dalam KitabNya, mengesahkan sabda NabiNya:” Ahlul Bayt, sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan kamu dari kekotoran wahai Ahlul Bayt dan membersihkan kamu dengan sebersih-bersihnya (Q33:33),” dan mereka adalah Ali, al-Hasan, al-Huseinn dan Fatimah AS. Rasulullah S.A.W memasukkan mereka dalam selimut di rumah Umm Salamah, kemudian berkata: Allahumma, sesungguhnya bagi setiap nabi ada Ahlinya dan Thaqlnya dan mereka ini adalah Ahli dan Thaqlku.” 


Apabila Rasulullah S.A.W wafat, Ali adalah awla kepada mereka kerana Rasulullah S.A.W telah menjelaskan hal itu dengan menyuruhnya berdiri dan mengangkat tangannya. Dan apabila Ali wafat, beliau tidak akan dan tidak mungkin memasukkan anaknya Muhammad ibn Ali atau al-Abbas ibn Ali atau anak-anaknya yang lain ke dalam (maksud) Ahlul Bayt. Jika beliau berbuat demikian tentulah al-Hasan dan al-Husayn akan berkata: Allah Tabaraka Wa Ta’ala menurunkan hal itu tentang kamu sebagaimana Dia menurunkan hal itu tentang kami. Dia memerintahkan ketaatan kepada kami sebagaimana Dia perintahkan ketaatan kepada kamu. 


Apabila Ali wafat, al-Hasan adalah orang yang paling awla kerana umur beliau lebih tua. Di saat kewafatannya beliau tidak akan dan tidak mungkin memasukkan anak-anaknya atau beliau berdalilkan ayat Allah AZWJ,” Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak di dalam Kitab Allah. (Q:33;6)”, menetapkan hak Imamah untuk anak-anaknya. Jika beliau berbuat demikian al-Husayn akan berkata,” Allah telah memerintahkan ketaatan kepadaku sepertimana Dia telah memerintahkan ketaatan kepada kamu dan bapa kami dan Rasulullah SAW menjelaskan kepada orang ramai tentang diri kami seperti juga dia mejelaskan kepada mereka tentang diri kamu dan bapa kami dan Dia menghilangkan kekotoran dari kami seperti juga Dia menghilangkan segala kekotoran dari diri kamu dan bapa kami.” 


Oleh itu apabila hal itu sampai kepada al-Husayn, tidak ada seorangpun dari keluarganya yang menuntut hak Imamah sebagaimana dia boleh menuntut hak tersebut daripada saudaranya atau bapanya, jika mereka hendak memisahkan hak Imamah daripada dirinya tetapi tidak berbuat demikian. Apabila saatnya sampai kepada al-Husein dan hak Imamah terus berjalan menurut tafsiran ayat:” Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak di dalam Kitab Allah.” Kemudian ia dipegang oleh Ali ibn Husein selepas al-Husein, dan selepas Ali ibn al-Husein dipegang pula oleh Muhammad ibn Ali. Dan dia (Ja’far al-Sadiq AS) berkata,” Kekotoran (al-rijsa) dalam ayat ini membawa maksud ragu-ragu (shakk) dan demi Allah kami tidak pernah ragu-ragu tentang Rabb kami.”[Al-Kafi, Kitabul Hujjah, IV, Bab 64, hadith 757-1]

.

No comments:

Post a Comment