Sunday 19 May 2013

Pesanan Imam Ja'afar As-Sadiq 'Alayhissalam buat puteranya Imam Musa Al Kazim 'Alayhissalam

........................................................ 
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]

There are another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................ 




+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi 


Di bawah ialah serangkap dari arahan Imam Sadiq(as) kepada anaknya Imam Musa al Kazim(as).

“Anakku, terimalah perintah ku dan hafallah kata-kata ku ini, kerana jika kamu menghafalnya, kamu akan menjalani kehidupan yang menggembirakan dan mati dalam keadaan yang terpuji. Anakku,
  • barangsiapa berpuas hati, akan menjadi kaya.
  • barangsiapa yang hanya melihat apa yang ada di tangan orang lain, mati dalam keadaan miskin.
  • barangsiapa yang tidak berpuas hati dengan apa yang ditentukan oleh Allah swt, bermakna menentang keputusan Allah
  • barangsiapa yang menganggap hasilnya sedikit, menganggap hasil orang lain sebagi besar.
Anakku..
  • Barangsiapa yang membuka pekung orang lain, pekung sendiri akan terbuka
  • barangsiapa yang menghunus pedang keingkaran, akan terbunuh oleh pedang itu
  • barangsiapa yang menggali lubang untuk saudaranya(agar dia jatuh), akan terjatuh di dalam lubang yang digalinya
  • barangsiapa yang berkawan dengan orang bodoh, akan merendahkan kedudukannya.
  • barangsiapa yang berkawan dengan yang berilmu akan dihormati
  • barangsiapa yang memasuki tempat kejahatan akan dituduh.
Anakku..
  • katakanlah kebenaran samada selari dengan kamu atau berlawanan dengan kamu
  • dan berjagalah dengan memburukkan orang lain, kerana ia menanam perasaan permusuhan di dalam hati manusia.
Anakku, jika kamu mencari kemurahan hati, maka carilah di tempatnya(manusia mulia), kerana kemurahan hati ada tempatnya, tempat itu ada asalnya, asal itu ada cabangnya, cabang itu ada buahnya, dan buah tidak akan didapati melainkan bersama cabangnya dan tiadalah asal yang baik melainkan dari tempatnya.

Anakku, ziarahlah orang-orang yang baik, tetapi janganlah orang-orang yang licik, kerana orang-orang ini diibaratkan seperti batu yang tumpat, di mana airnya tidak keluar, pokok yang daunnya tidak pernah hijau dan tanah yang gersang, di mana tiada pokok yang tumbuh.

Ini hanya contoh dari banyak anekdot dan kisah-kisah tentang kekuatan ajaib (karamah) dari  ImamJa 'afar As-Shadiq.

Dari pengetahuan, ia sering berkata kepada Sufyan ath-Thawri, 
“Jika Allah melimpahkan nikmat pada anda, dan anda ingin tetap menyokong itu, maka anda harus memuji dan berterima kasih Dia berlebihan, kerana Dia berkata,” Jika kamu bersyukur Allah akan meningkatkan untuk anda “[14:07] 

Dia juga berkata,.” Jika pintu penyisihan tertutup bagi anda, kemudian membuat banyak istighfar (memohon pengampunan), kerana Allah berkata, “Carilah pengampunan dari Tuhanmu, tentu anda Tuhan sering Pengampun “[11:52]. 

Dan ia berkata kepada Sufyan, “Jika anda marah oleh kezaliman seorang Sultan atau penindasan lain yang anda saksi, mengatakan” Tidak ada perubahan dan tidak mempunyai kekuatan kecuali dengan Allah, “(la haula wa la quwata ilaa-billah) kerana adalah kunci untuk Relief dan salah satu Treasures syurga. ”


Dari ungkapan Nya

“The Nun [huruf" n "] pada awal Surah 68 merupakan cahaya Pra-keabadian, di mana Allah mencipta semua ciptaan, dan yang Muhammad Itulah sebabnya Dia mengatakan dalam [ayat 4] surat yang sama.: ‘Sesungguhnya Engkau yang bersifat luhur’ – iaitu:. anda istimewa dengan cahaya dari pra-keabadian ”
“Allah SWT dan Ta’ala kepada dunia yang lebih rendah,” Melayani orang yang melayani Aku dan ban orang yang melayani anda. ”

“Doa adalah tiang setiap orang yang soleh, haji adalah jihad setiap yang lemah, sedangkan zakat badan adalah puasa, dan orang yang meminta bantuan Allah tanpa melakukan perbuatan yang baik adalah seperti satu cuba untuk menembak anak panah tanpa busur . ”

“Buka pintu pemberian dengan memberikan sedaqah; pagar wang anda dengan membayar zakat, yang terbaik adalah dia yang sampah tidak, perancangan adalah dasar dari hidup anda, dan untuk bertindak hati-hati adalah dasar dari kecerdasan.”

“Sesiapa yang membuat orang tua sedih itu telah mengabaikan hak-haknya pada dirinya.”

“Para ahli undang-undang adalah wali Nabi … Jika anda mencari ahli undang-undang menempel syarikat dari Sultan, katakanlah kepada mereka, ‘Ini adalah dilarang, sebagai ahli undang-undang tidak dapat mendedahkan pendapat yang jujur di bawah tekanan kedekatan Sultan . ”

“Tidak ada makanan lebih baik daripada Tuhan-rasa takut dan tidak ada yang lebih baik daripada diam, tidak ada musuh lebih kuat dari kebodohan, penyakit tidak lebih besar dari berbohong.”

“Jika anda melihat sesuatu yang anda tidak suka dalam saudara anda cuba untuk mencari 1-70 alasan baginya. Jika anda tidak dapat mencari alasan, mengatakan,” Mungkin ada alasan tapi saya tidak tahu itu. ” ”

“Jika anda mendengar kata dari seorang muslim yang menyinggung, cuba mencari erti yang baik untuk itu Jika anda tidak menemukan arti yang baik untuk itu,. 

Katakan pada diri sendiri, ‘Aku tidak mengerti apa yang dia katakan,” dalam rangka untuk menjaga keharmonian antara Muslim.


Kewafatan Imam Ja’far al-Sadiq AS

Imam al-Sadiq AS wafat pada 25 Shawwal 148 Hijrah kerana diracun oleh gabenor Madinah atas perintah khalifah al-Mansur. Mendengar berita kesyahidan Imam aS, al-Mansur menulis surat kepada gabenor Madinah, dan memerintahkannya pergi ke rumah Imam AS, berpura-pura meminta wasiat dari Imam AS dan membacakannya. Sebenarnya ia bertujuan untuk menghapuskan sesiapa juga yang dipilih oleh Imam AS untuk menggantikannya beliau sebagai pewaris Imamah. 

Ketika gabenor Madinah itu melaksanakan perintah al-Mansur itu, ia mendapati Imam AS telah memilih empat orang sebagai penggantinya. Mereka ialah al-Mansur sendiri, gabenor Madinah, Ismail, putera Imam AS yang sulung (yang telah meninggal dunia) dan Imam Musa al-Kazim AS. Pada hakikatnya pengganti Imam Al-Sadiq AS ialah Imam Musa al-Kazim AS. Walau bagaimanapun dengan wasiat Imam As yang mengelirukan itu, maka niat jahat al-Mansur akhirnya gagal dilaksanakan.


Jenazah Imam al-Sadiq AS dikebumikan di perkuburan al-Baqi’, Madinah iaitu bersebelahan dengan makam al-Hasan AS, makam ayahnya al-Baqir AS, dan makam datuknya Imam Ali Zainal Abidin AS.

Imam Ja’far al-Sadiq AS hidup bagaikan cahaya yang memancarkan kilauannya untuk menyinari jalan umat Islam sepanjang zaman.

.

No comments:

Post a Comment