........................................................
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]
There are another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi
Nota Eva Talya: [ Salam. Blog ini bukanlah blog syiah. Adapun sahaya mendokong Ahlul- Bayt dan kemuliaan para wali Allah dari dzuriat turunan Baginda Rasulullah SallaAllahu 'Alayhi Wassalam ]
There are another 11 related posts under key words Imam Ja'afar As-Sadiq in this blog. Feel Free to refer to the LABEL under tag "JA'AFAR AS-SADIQ" @ AHLUL BAYT. Thanks.
........................................................
+Credits to: HitamPutih Ahli Sufi
Abu al-Abbas dilantik sebagai khalifah pada tahun 132 Hijrah. Abu
al-Abbas menyerahkan tugas menghapuskan Marwan bin Muhammad, pemerintah
Bani Umayyah terakhir kepada bapa saudaranya Abdullah bin Ali. Setelah
pertempuran yang hebat d tebing Sungai Zab, anak Sungai Tigris, Dinasti
Umaiyyah mengalami kekalahan. Marwan melarikan diri ke Palestin dan
kemudian ke Mesir. Di sana beliau dibunuh pada 27 Dzul Hijjah 132
Hijrah.
Abu Salamah kemudian turut dibunuh oleh khalifah Abu Abbas al-Saffah kerana sikap pro-Alawiyyahnya.
Pemerintahan al-Saffah berlangsung selama empat tahun. Pada zamannya,
ramai penyokong Bani Umaiyyah dibunuh. Pembunuhan berlaku di kota-kota
besar seperti Mekah, Madinah, Kufah dan lain-lain lagi. Imam Ja’far
al-Sadiq AS pula di bawa ke Hirah, Iraq. Al-Saffah memaksa Imam al-Sadiq
AS tinggal di Hirah di bawah pengawasannya. Tidak lama kemudian Imam
al-Sadiq AS dibenarkan kembali ke Madinah.
Selepas kematian al-Saffah, Abu Ja’far bin Muhammad al-Mansur pula
menaiki takhta. Beliau menahan Imam Ja’fart al-Sadiq AS dan membawanya
ke Samarra dan akhirnya dizinkan kembali ke Madinah.
Muhammad al-Nafs al-Zakiyyah menolak baiah kepada al-Manusr.
Akibatnya, pada tahun 140 Hijrah, al-Mansur memutuskan memaksa al-Nas
al-Zakiyyah dan saudaranya Ibrahim membaiahnya. Perintah dikeluarkan
untuk menangkap Abdullah al-Mahdi dan pemuka-pemuka Alawiyyah yang lain.
Gerakan al-Nafs al-Zakiyyah mendapat sokongan ahli Hadith Madinah.
Malik bin Anas memberi fatwa bahawa baiah yang diberikan kepada
al-Mansur adalah tidak sah kerana ia dilakukan secara paksa. Pertempuran
berlaku di antara al-Nafs al-Zakiyyah dan tentera al-Mansur pada tahun
145 Hijrah. Hasilnya pasukan al-Nafs al-Zakiyyah ditumpaskan dan
Muhammad sendiri terbunuh. Selepas kegagalan al-Nafs al-Zakiyyah,
saudaranya Ibrahim mengumpulkan penyokong-penyokongnya di Basrah.
Masyarakat Kufah dan Basrah menyokong gerakan yang dipimpin oleh Ibrahim
itu.
Abu Hanifah yang pada suatu ketika dulu mengeluarkan fatwa
menyokong gerakan Zaid bin Ali menentang khalifah Hisham bin Abdul
Malik, kini turut mengeluarkan fatwa yang menyokong perjuangan Ibrahim
menentang al-Mansur. Walau bagaimanapun gerakan Ibrahim turut menemui
kegagalan. Ibrahim sendiri terbunuh bersama-sama pengikut-pengikutnya.
Pada zaman pemerintahan al-Mansur, Imam Ja’far al-Sadiq AS
mengarahkan para pengikutnya berdiam diri dan menunjukkan sikap patuh
kepada al-Mansur. Imam AS berpesan:” Hendaklah kamu semua berdiam diri
dan menunjukkan sikap patuh kerana kamu sedang berada di bawah
penguasaan seorang raja yang mempunyai tipu daya yang kerananya gunung
pun boleh runtuh.”
Walau bagaimanapun, al-Mansur tidak berpuas hati dengan sikap Imam AS
dan para pengikutnya itu kerana mereka semua menganggap Imam Ja’far
al-Sadiq AS sebagai Imam kaum Muslimin dan bererti kedudukannya lebih
tinggi daripada al-Mansur.
Muhammad Asqanturi berkata:” Aku pergi
menemui al-Mansur dan mendapati beliau sedang berfikir. Aku bertanya
kepada beliau mengapa beliau murung demikian?”
Mansur menjawab:” Aku
telah membunuh lebih daripada seribu keturunan anak perempuan Muhammad
tetapi aku masih belum membunuh pemimpin mereka.”
Mansur berkata:” Aku
tahu engkau menganggapnya sebagai Imam dan percaya dia itu adalah Imam
kepada diriku, Imam engkau dan Imam seluruh dunia. Walau bagaimanapun
aku harus menemuinya sekarang.”
Riwayat di atas menunjukkan dendam al-Mansur kepada Imam Ja’afar
al-Sadiq AS. Lebih-lebih lagi ajaran Imam Ja’far al-Sadiq AS telah
berkembang pesat pada ketika itu dan dikatakan seorang daripada wazir
al-Mansur yang bernama Rabi’ adalah seorang syiah. Di dalam al-Iqdul
Farid diriwayatkan bahawa pada suatu ketika al-Mansur sampai ke Madinah
dalam perjalanannya untuk ke Mekah, beliau meminta Rabi’ mengundang Imam
Ja’far al-Sadiq AS menemuinya. Beliau berkata,” Semoga Allah membunuhku
jika aku tidak membunuhnya.”
Rabi’ sengaja melambat-lambatkan undangan
itu tetapi akhirnya terpaksa menunaikan perintah atas perintah
al-Mansur. Kemudian beliau menjemput Imam untuk bertemu dengan
al-Mansur. Ketika Imam sampai, mulutnya seperti mengucapkan sesuatu.
Beliau mendekati al-Mansur dan memberikan salam. Al-Mansur berkata: ”
Wahai Allah! Semoga engkau dihinakan. Engkau telah membuat angkara di
wilayah-wilayahku. Semoga Allah membunuhku jika aku tidak membunuh
engkau.”
Imam Ja’far al-Sadiq AS berkata:” Nabi Sulaiman mendapat takhta
kerajaan dan beliau bersyukur kepada Allah. Nabi Ayyub mengalami
penderitaan tetapi beliau menghadapinya dengan tabah. Nabi Yusuf
ditindas dan beliau memaafkan si penindas. Kamu menggantikan mereka dan
amat patut kamu mengikuti jejak mereka.”
Al-Mansur kemudian mengangkat kepalanya lalu berkata,” Kamu lebih
dekat kepada kami dan kerabat kami yang paling hampir daripada suku-suku
lain.” Beliau lalu memeluk Imam AS dan mendudukkannya di atas
permaidani dan memulakan percakapan. Selepas itu beliau memerintahkan,”
Bawakan hadiah dan pakaian untuk Sadiq…”
Apabila Imam yang suci itu keluar dari situ, Rabi mengekori dari
belakang dan berkata,” Selama tiga hari saya mempertahankan anda dan
melakukan apa sahaja untuk menyelamatkan anda. Apabila anda menemui
al-Mansur aku melihat bibirmu bergerak-gerak dan tiba-tiba dia tidak
dapat berbuat apa-apa yang menyakitimu. Sebagai seorang yang bekerja
untuk raja, saya amat memerlukan doa yang anda bacakan itu.
Imam
berkata,” Katakan:
Wahai Allah! Lindungi aku dengan mataMu yang tidak tidur, peliharakan diriku dengan kekuasaaanMu yang tidak akan menjadi sasaran kebinasaan, yang memungkinkan diriku tidak binasa, kerana Engkaulah segala harapanku yang ditujukan.Wahai Tuhanku! Ampunkan diriku, justeru Engkau telah mengurniakan diriku pemberian-pemberian yang melimpah, yang aku tidak dapat membalasnya, walaupun demikian Engkau tetap tidak menarik balik segala pemberian-pemberian itu dan banyaklah bencana yang menimpa diriku yang aku tertakluk olehMu, tetapi aku kurang kesabaran.Wahai Tuhan! Peliharakanlah diriku dengan keselamatan daripda tipudaya dengan bantuanMu dan kekuasaanMu dan aku memohon perlindungan dalam rahmatMu daripada kejahatan.”
Syaikh al-Mufid meriwayatkan kisah yang sama dalam versi yang lebih panjang seperti berikut:
” Al-Mansur memerintahkan Rabi’ membawa Abu Abdillah Ja’far AS
menemuinya. Dia (Rabi’) membawa Imam Ja’far AS mengadap al-Mansur.
Apabila al-Mansur melihatnya, dia berkata,” Semoga Allah membunuhku,
jika aku tidak membunuh kamu. Kamu cuba mengancam kekuasaanku dan kamu
cuba mengkhianatiku.”
” Demi Allah, tidak demikian, ” balas Abd Abdillah AS.
” Aku juga tidak bermaksud demikian. Jika anda telah diberitahu
demikian, itu adalah satu pembohongan. Walau bagaimanapun, jika memang
aku telah melakukan demikian, Nabi Yusuf telah dilayan dengan buruk dan
beliau memaafkannya, Nabi Ayub menderita dan beliau bersabar, dan Nabi
Sulaiman menerima anugerah kekayaan dan beliau bersyukur. Orang-orang
ini adalah Nabi-nabi dan keturunanmu bersambung dengan mereka.”
” Memang benar, ” balas al-Mansur. ” Marilah ke sini.”
Imam bangun dan duduk di sisi al-Mansur dan kemudian al-Mansur
menyambung:” Sipolan bin sipolan telah melaporkan kepadaku tentang apa
yang telah anda katakan.”
” Bawa dia ke sini Amirul Mukminin,” Imam menjawab,” supaya dia boleh berhujah denganku tentang perkara itu.”
Lelaki berkenaan dibawa ke hadapan mereka dan al-Mansur mengemuka soalan kepadanya:
” Adakah engkau benar-benar mendengar apa yang telah engkau laporkan kepadaku tentang Ja’far?”
Ia, benar,” lelaki itu menjawab.
” Bersumpahlah,” kata Abd Abdillah AS.
” Adakah engkau sanggup bersumpah untuk itu?” kata al-Mansur.
” Aku bersumpah,” jawab lelaki itu.
” Katakan: Aku berlepas diri dari kekuasaan Allah dan kekuatanNya dan
aku berlindung kepada kekuasaan dan kekuatanku sendiri jika aku
berbohong tentang Ja’far yang telah melakukan hal-hal tersebut dan telah
berkata seperti yang telah aku laporkan,” kata Abd Abdillah.
Lelaki itu diam sejenak dan kemudian melafazkan sumpah sepertimana
yang diajarkan oleh Imam Ja’far AS tetapi tidak sampai beberapa detik
kemudian, kakinya menjadi kaku (mati).
” Heret dia keluar, semoga Allah melaknatinya,” seru Abu Ja’far al-Mansur.
Al-Rabi’ melaporkan:” Apabila Ja’far bin Muhammad AS menemui
al-Mansur aku menyaksikan kedua bibirnya bergerak-gerak. Apabila kedua
bibirnya digerakkan, kemarahan al-Mansur menjadi reda, justeru, apabila
Imam Ja’far AS mendekatinya, beliau (al-Mansur) kelihatan menyukainya.
Apabila Abd Abdillah AS keluar dari majlis itu, aku mengekorinya dari
belakang dan berkata kepadanya:” Orang tadi (al-Mansur) adalah orang
yang paling marah terhadap anda. Apabila anda masuk ke dalam, anda
mengerak-gerakkan kedua bibir anda dan ketika kedua bibir anda
bergerak-gerak, marahnya menjadi reda.
Dengan perkataan apakah anda
mengerakkan kedua bibir anda tadi?”
” Dengan doa datukku al-Husayn bin Ali AS,” beliau menjawab.
” Semoga diriku menjadi tebusanmu,” aku berkata,” Apakah doa itu?”
Beliau memberitahuku:
” Wahai Yang Memeliharaku di saat kesusahan, Wahai Penolongku
ketika menghadapi bencana, lindungi diriku dengan mataMu yang tidak
tidur, lindungi diriku dengan bentengMu yang tidak boleh ditembusi (oleh
sesiapa).”
Al-Rabi’ melaporkan:” Aku mempelajari doa itu dan tidak pernah menghadapi saat kesusahan.”
Pada ketika itu, aku bertanya kepada Ja’far bin Muhammad AS:” Mengapa
anda melarang pembohong itu daripada bersumpah dengan nama Allah?”
” Aku menahannya (daripada bersumpah dengan nama Allah) kerana Allah
SWT akan menyaksikan lelaki itu memuji KeesaanNya dan memuliakanNya,”
beliau menjawab, ” kerana hal itu Dia akan menangguhkan hukuman ke
atasnya. Oleh yang demikian, aku memintanya bersumpah dengan cara yang
engkau dengar tadi dan Allah menimpakan bala yang dahsyat ke atasnya
(pada saat itu juga).”
Sebelum peristiwa itu berlaku, Imam J’afar al-Sadiq AS dituduh
memungut zakat untuk diberikan kepada Muhammad al-Mahdi yang menentang
al-Mansur. Imam al-Sadiq AS juga dituduh menyokong pemberontakan
Muhammad bin Abdullah dan saudaranya Ibrahim bahkan Imam Ja’far AS juga
dituduh sebagai dalang di belakang pemberontakan tersebut.
Pada
hakikatnya semua tuduhan-tuduhan itu tidak benar. Walau bagaimanapun
al-Mansur telah menggunakan ancaman yang keras dalam penyiasatannya
terhadap Imam Ja’far al-Sadiq AS. Al-Mansur tidak memperdulikan sinar
hidayah, kebaikan, kehormatan kerabat, silaturahim dan darjat ilmu Imam
Ja’far al-Sadiq AS. Pada suatu ketika dialog antara Al-Mansur dengan
Imam AS.
Imam Al-Sadiq AS dipanggil ke istana al-Mansur kerana beliau AS
dituduh menulis surat kepada penduduk Khurasan supaya membatalkan baiah
kepada al-Mansur:
” Engkau ini wahai Ja’far tidak pernah memadamkan hasad dengkimu dan
pencerobohanmu terhadap Ahlul Bayt Bani Abbas dan kamu merosakkan harta
mereka. Dengan demikian Allah SWT menambahkan lagi perasaan hasad dengki
dalam hatimu dan dengannya engkau sampaikan apa yang telah kamu mampu
membuatnya.”
Al-Imam al-Sadiq AS menjawab:
” Demi Allah SWT wahai Amirul Mukminin. Aku tidak membuat sesuatu
daripada apa yang kamu katakan. Di zaman kekuasaan Bani Umaiyyah, pada
hal kamu tahu mereka itu adalah manusia yang paling memusuhi kami dan
kami tahu sesungguhnya mereka itu tidak berhak di dalam pemerintahan
ini, namun demikian demi Allah SWT aku tidak pernah memberontak terhadap
mereka dan mereka tidak pernah menerima sebarang gangguan dariku.
Bagaimanakah kini aku membuat semua ini padahal engkau adalah sepupuku,
kerabatku yang paling dekat, yang paling pemurah dan paling ikhsan
kepada kami? Bagaimanakah aku boleh berbuat sedemikian rupa?”
Lalu al-Mansur terdiam seketika. Kemudian dia menyambung lagi:
” Wahai Ja’afar, tidak malukah engkau dengan usiamu yang tua ini,
dengan nasab keturunan ini, tetapi bercakap perkara yang batil,
memecahbelahkan kekuatan Muslimin, bercita-cita untuk menumpahkan darah
dan menyebarkan fitnah di kalangan rakyat jelata dan wali Allah SWT?”
Imam Ja’far al-Sadiq AS berkata:
” Tidak demi Allah SWT! Wahai Amirul Mukminin! Aku tidak berbuat
demikian. Ini bukan suratku, bukan tulisanku dan bukan cop mohor
cincinku.”
Lantas Al-Mansur menghunus pedangnya dan menyoal Imam AS
bertalu-talu. Imam Ja’afar AS tetap menafikan segala tuduhan tersebut.
Kemudian al-Mansur memasukkan pedangnya semula ke dalam sarung. Lantas
diam seketika dan kemudian berkata:
” Aku menyangka bahawa engkau memang benar.”
Demikianlah bagaimana Ja’afar al-Sadiq AS menjawab segala tuduhan itu
dengan lembut dan bernas tetapi al-Mansur berkata kepadanya dengan
bahasa yang kasar dan keras.
Doktrin taqiyyah merupakan ajaran Ahlu Bayt AS yang bertujuan untuk
memelihara diri dan yang lebih penting untuk menjamin ikhtiar hidup
Islam yang dibawa oleh Ahlul Bayt AS. Lantaran ini Imam al-Sadiq AS
mengarahkan para pengikutnya mengamalkan taqiyyah pada keadaan-keadaan
yang menuntut taqiyyah.
Taqiyyah menjadi haram jika ia menyebabkan jiwa
orang lain terancam. Al-Kulaini meriwayatkan dalam al-Kafi bahawa Imam
Ja’afar al-Sadiq AS berkata kepada Mua’lla ibn Khunays,
” Peliharalah
urusan kami dengan segala rahsia dan janganlah engkau membocorkannya di
khalayak ramai, kerana barang siapa merahsiakan dan tidak
mendedahkannya, Allah akan memuliakan dirinya di dunia dan dijadikanNya
nur di antara kedua matanya di akhirat, memandunya ke syurga. Wahai
Mua’lla! Barang siapa yang membocorkan urusan kami di khalayak ramai dan
tidak menyembunyikannya, Allah akan menghinakannya di dunia dan akan
menarik balik nur di antara kedua matanya di akhirat, dan akan
dijadikanNya kegelapan untuknya yang akan membawanya ke neraka.
Wahai
Mu’alla, sesungguhnya taqiyyah adalah Dinku dan Din bapaku dan seseorang
yang tidak mengamalkan taqiyyah tidak mempunyai Din. Wahai Mu’alla,
Allah menyukai seseorang yang beribadat secara sirr (sembunyi)
sebagaimana juga Dia menyukai seseorang yang beribadat secara
terang-terangan. Wahai Mu’alla barang siapa yang mendedahkan urusan
kami, ia adalah seperti orang yang tidak mempercayainya.”
Doktrin taqiyyah memang mempunyai dasar dalam al-Qur’an Al-Qur’an
surah 16:106, bermaksud:” Barang siapa yang kafir kepada Allah sesudah
beriman (dia mendapat kemurkaan Allah) kecuali orang yang terpaksa
padahal hatinya tetap dalam iman.”
Namun demikian, Mu’alla sendiri telah dibunuh oleh Dawud bin Urwah
kerana keenggannya mendedahkan nama-nama orang Syiah. Kisahnya
sebagaimana dicatatkan oleh Muhammad Jawad Mughniyyah seperti berikut:
“Mu’alla bin Khunays adalah di antara orang-orang yang rapat dengan
Imam Ja’afar al-Sadiq AS. Beliau menguruskan hal ehwal kewangan Imam
Ja’far AS yang suci itu. Mansur menulis kepada Dawud bin Urwah, gabenor
Madinah, memerintahkan supay Mu’alla dibunuh. Dawud memanggil Mu’alla
dan berkata kepadanya:
” Tuliskan nama-nama orang syiah yang engkau ketahui. Sekiranya
engkau tidak mahu memberikan kerjasama, aku akan pancung kepalamu.”
” Mu’alla berkata:” Adakah engkau akan mengancam aku dengan kematian?
Aku bersumpah dengan nama Allah seandainya salah seorang nama mereka
berada di bawah tapak kakiku, aku tidak akan mengangkat kakiku itu.”
Dawud kemudian memenggal kepala Mu’alla dan menggantungnya.
Di kalangan pengikut-pengikut Imam AS, taqiyyah diamalkan sesuai
dengan ajaran Ahlul Bayt AS. Al-Kulaini meriwayatkan dari Abi Khalid
Shaynulah (beliau) berkata:
” Aku bertanya Abu Ja’afar al-Thani AS (Muhammad al-Taqi AS),semoga
diriku menjadi tebusanmu, pemimpin-pemimpin kami dalam hadith-hadith
meriwayatkan dari Abu Ja’afar AS (Muhammad al-Baqir AS) dan Abu Abdillah
AS (Ja’far al-Sadiq AS) dan pada masa itu mereka terpaksa bertaqiyyah.
Mereka lazimnya menyembunyikan tulisan-tulisan mereka dan seterusnya
kitab-kitab ini tidak pernah dijadikan petikan (dalam meriwayatkan
hadith-hadith). Sekarang mereka telah meninggal dunia dan kitab-kitab
yang tersembunyi itu telah kami temui. Mendengar ini, Imam AS berkata:
“Riwayatkan dari kitab-kitab tersebut kerana kitab-kitab tersebut adalah benar.”
.
.
No comments:
Post a Comment