Sunday 23 December 2012

KESALAHFAHAMAN Yang Menghambat (Edisi VI)


Dewasa ini sungguh banyak terjadi di kalangan kaum Muslimin samaada kita sedari atau kurang sedari atau tak perasan langsung. Di mana hakikat dakwah, hakikat seruan adalah mengajak kepada kelompok atau jamaah  mereka, bukan kepada Allah dan Rasul-Nya. 

Keberkesanan  dinilai kalau orang mahu untuk mengikuti groupnya. Adakah mereka bangga dengan pengikut, members, followers yang mereka perolehi? Bangga dengan jumlah ke'anggota'an? Hmmm... ternyata halus tipu-daya syaitan?

Menyentuh hati manusia hanyalah agar mereka kembali ke jalan Tuhannya yakni Sirath-al Mustaqiim dan bukan jalan sesuatu group. Itulah jalan yang telah ditempuh Rasulullah SAW,  para sahabat Baginda, para murid sahabat Baginda serta orang-orang yang tegar mengikuti jalan mereka yang terang dan lurus.


Ingatlah wahai saudaraku! Janganlah engkau kecewa kerana orang tidak sekelompok dengan mu... tidak mengaji bersama dengan mu. Bukan itu yang kita cari.

Yang hakiki bila adalah bila orang itu telah menuju Allah dan Rasul-Nya dengan cara yang diajarkan RAsulullah SAW, maka itulah hakikat ajakanmu kepada mereka.

Adapun kemudian, mereka belajar agama tidak bersama kelompokmu, atau mengaji kepada guru lain, maka asalkan ia tuju kepada Allah dan Rasul-Nya maka itulah kebaikan yang sejati!
.

No comments:

Post a Comment