Monday 24 December 2012

EVERYBODY JUST HAVE A GOOD TIME (?)

Masih di Manjalara @ 7:06 pm, waktu Malaysia. GMT +8.00.

Ucapan "Merry Christmas!" "Happy Holiday" tak putus-putus dari pagi tadi.
Bunyi gelas berlaga-laga "Ka-ching" sejak makan tengahari bersama colleagues di sebuah private restaurant tengahari tadi bersambung-sambungan sehingga petang tadi antara pukul 5.00 - 6.30 petang.

Ramai colleagues ku mengambil 'half-day leave' hari ini.
Gigih nak panjat Genting Highlands katanya the whole big family celebrate Christmas Eve di sana... Ramai juga yang tanya saya "You celebrate kat mana? You ada pergi celebrate kat The Curve, Mutiara Damansara? Foresure jam giler malam ni... tengok fireworks .. "



At this time, masih ada colleagues yang baru balik beli Christmas Gifts, last minutes shopping, gigih masing-masing membalut hadiah-hadiah untuk diberi kepada sesiapa yang dimaksudkan.

Last week there was a X'mas party at private club. And there were a X'mas Gift Exchange and Lucky draw. It's a 'successful' and full of glitters event as a part of Celebrate Success culture in my workplace which held once in a quarter of year. Everybody was shuffling .. lmfao bershuffle dalam party rock anthem yang bergenre electropop seperti gangnam style....

"Party rock is in the house tonight
Everybody just have a good time
And we gonna make you lose your mind
We just wanna see ya shake that
Everyday I'm shufflin
'Shufflin', shufflin'




Hmmm... aku just buat muka separa 'cute' dengar itu semua.  Yang aku tau aku nak rest and relax ... my own way.

***   ***   ***   ***   ***   ***   ***
Ada orang, hidup tak dapat fikrah Islam. Ada orang, ada fikrah Islam, tetapi belum mampu memahamkan seluruh family members and rakan-rakan sekerja. Keluarganya, rakan-rakannya tak faham fikrah Islam, tetapi ada semangat nak tunjukkan ukhuwwah keluarga. Di sini perlunya kesabaran, hikmah, kekreatifan  dan kelenturan disamping do'a  yang tak kunjung putus asa.

Tetapi dalam bab 'orang sekadar tersilap cara nak ekspresikan kegembiraan dan hubungan erat kekeluargaan, persahabatan....

... maka hentikanlah semua tasyabbuh budaya songsang walaupun niat kita memparodi hanya untuk bergembira dan berlucu-lucu, padahal kesannya meresap pemikiran hedonisme dan jauhnya penghayatan pada nilai sopan, adab dan akhlak .

No comments:

Post a Comment