Monday 11 February 2013

Mak Aku Ajarin & Tulis Sama Ku Do'a Selepas Wudhu'

Salam To All of You.
Peace!
BACAAN DO'A SELEPAS WUDHUK WUDHU MENGAMBIL MENGANGKAT  AIR SEMBAHYANG
I have 3 photos featured in this entry.
My bonda ... the photos tell that my mom was writing a do'a for me.
Later I will share on what was written. Kayyy...
BACAAN DO'A SELEPAS WUDHUK WUDHU MENGAMBIL AIR SEMBAHYANG

"أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ".
'Ash-hadu 'an laa 'ilaaha 'illallaahu wahdahu laa shareeka lahu wa 'ash-hadu 'anna Muhammadan 'abduh-u wa Rasooluh-u.

Aku naik saksi bahawa tiada tuhan selain Allah satu (Tuhan) saja tiada sekutu bagi-Nya; dan aku naik saksi bahawa Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Nya.
I bear witness that none has the right to be worshipped but Allah alone, Who has no partner; and I bear witness that Muhammad is His slave and His Messenger.
Reference: Muslim 1/209.

 BACAAN DO'A SELEPAS WUDHUK WUDHU MENGAMBIL AIR SEMBAHYANG
"اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ".
Allaahummaj'alnee minat-tawwaabeena waj'alnee minal-mutatahhireen.

Ya Allah jadikanlah aku dari kalangan orang yang banyak bertaubat dan jadikanlah aku dari kalangan orang yang menyucikan diri
O Allah, make me among those who turn to You in repentance, and make me among those who are purified.
Reference: At-Tirmidzi 1/78. See also Al-Albani, Sahih At- Tirmidzi 1/18


"سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ".
Subhaanaka Allaahumma wa bihamdika, 'ash-hadu 'an laa 'ilaaha 'illaa 'Anta, 'astaghfiruka wa 'atoobu 'ilayk.

Maha Suci Allah dengan sifat kepujianMu. Aku menyaksikan tiada Tuhan melainkan Engkau. Ku mohon ampun dan taubat padaMu.
Glory is to You, O Allah, and praise; I bear witness that there is none worthy of worship but You. I seek Your forgiveness and turn to You in repentance.
Reference: An-Nasa'i, 'Amalul-Yawm wal-Laylah, p. 173. See also Al-Albani, 'Irwa'ul-Ghalil 1/135 and 2/94.






Do'anya biasa-biasa jer kan... tapi ada sesuatu yang menarik perhatian aku. Ada 'punch line' kat dalam do'a tu yang buat aku terus magnetized. Kerna bagiku ini bukanlah sekadar do'a selepas wudhu'. It's more than that ... 


Doa setelah wudhu hukumnya adalah sunnah. Namun, kandungan yang terdapat di dalam doa tersebut sungguh luar biasa. Bacaan wudhu memiliki hikmah yang dalam untuk mengubah prilaku kita mudah-mudahan.



Sabda Rasullullah SAW: "Sesiapa yang mengambil wudhuk dengan baik kemudian dia berkata:

Asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah, wa asyhadu anna Muhammadan 'Abdahu wa rasulluh, Allah hummaj 'alni minat tawwaabin, waj'alni minal mutatohhiriin 

(maksudnya:Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah satu (Tuhan) saja tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Nya. Allah jadikanlah aku dari kalangan orang yang banyak bertaubat dan jadikanlah aku dari kalangan orang yang menyucikan diri), 

akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana dia suka. [Hadis Riwayat Al-Tarmizi(50);Sahih:Sahih Al-Tarmizi(55) dan Al-Nasai(148);Sahih:Sahih Al-Nasai(148)]

.

No comments:

Post a Comment